Tygrysy

O grupie

Te Tygrysy to są koty, które bardzo lubią psoty.
Psocą, psocą i brykają, lecz zasady również znają.
Chętnie wiedzę pogłębiają i uśmiechem zachwycają.
Pięknie tańczą i śpiewają, recytują i malują,
w bajkowym przedszkolu dobrze się czują.

Plan dnia

6.30-8.30 – schodzenie się dzieci

8.30-9.00 – zajęcia poranne

9.00-9.30 – śniadanie

9.30-11.30 – zajęcia dydaktyczne, zajęcia dodatkowe

11.30-12.00 – obiad

12.00-14.00 – spacer, zajęcia dodatkowe,

14.00-14.30 – podwieczorek

14.30-16.00 – zajęcia popołudniowe, zabawy według zainteresowań dzieci, zajęcia dodatkowe

16.00-17.30 – zabawy dowolne w grupie łączonej

Zamierzenia dydaktyczne

Tematyka kompleksowa na wrzesień:

  1. W przedszkolu
  2. Oto ja
  3. Moja droga do przedszkola
  4. Jesień w parku, w lesie

  

„Znowu w przedszkolu”

1.Gdy odejdzie słoneczne, ciepłe lato

i wakacje już skończą się,

wrócą dzieci do przedszkola,

bo w przedszkolu fajnie jest.

Ref.: W naszym przedszkolu zawsze jest wesoło,

w naszym przedszkolu miło płynie czas.

Dzieci są zawsze radosne, szczęśliwe,

więc tu z chęcią wraca każdy z nas.

 

2.Poznajemy literki i cyferki

i wierszyków uczymy się.

I śpiewamy, i tańczymy,

tu jest piękny każdy dzień.

Ref.: W naszym przedszkolu…

 

  1. Tutaj zawsze koledzy, koleżanki

tak radośnie witają mnie.

Co dzień świetnie się bawimy.

Czy gdzieś będzie lepiej? Nie!

Ref.: W naszym przedszkolu…

 

„Mam sześć lat”

Ref.: Ja mam sześć lat, ty masz sześć lat,

a wokół nas niezwykły świat.

I tyle różnych przygód co dzień,

ile tylko wymarzę sobie.

  1. Pojadę w podróż dookoła świata,

by zwiedzić inne kraje i poznać innych ludzi,

przepłynąć wszystkie oceany

i wspiąć się na najwyższe góry.

Ref.: Ja mam sześć lat…

  1. Mateusz mówi, że ciągle się nudzi,

Ola się o coś gniewa i płacze, i marudzi.

Ja pływam w morzu z delfinami,

buduję wigwam z Indianami.

Ref.: Ja mam sześć lat…

 

  1. Statek zabierze mnie na piękne wyspy,

samolot gdzieś daleko, gdzieś na nieznane lądy.

Ja się nie martwię i nie smucę,

ja wciąż wyruszam po przygody.

Ref.: Ja mam sześć lat

 

„Każdy chciałby być kierowcą”

  1. Tyle samochodów jeździ po ulicach,

a każdy kierowca świetnie zna przepisy.

My zasady ruchu też już dobrze znamy,

bo jako piesi po drogach się poruszamy.

Ref.: Wiemy, że światło czerwone znaczy: stop!,

zielone zaś – możesz iść!

Znaki drogowe trzeba znać, by bezpiecznym być!

 

  1. Gdy już będę duży, kierowcą zostanę

i przepisy ruchu poznam doskonale.

Będę miał samochód, no i prawo jazdy

jak mama, tata i ciocia, wujek i dziadek.

Ref.: Wiemy, że światło czerwone…

 

„Nadchodzi jesień”

  1. Najpierw nieśmiało przynosi nam

chłodne poranki, wieczory i noce.

Zmienia kolory na łąkach i w lasach,

rozwija liliowe wrzosy.

Ref.: Już Pani Jesień, już Pani Jesień

maluje liście na drzewach,

a zimny wiatr, a zimny wiatr

jesienne piosenki śpiewa.

  1. Do ciepłych krajów wysyła bociany,

jaskółki, słowiki, skowronki.

Niebo zasnuwa ciemnymi chmurami

i deszczem straszy biedronki.

Ref.: Już Pani Jesień…

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na wrzesień:

Krąg tematyczny: „W przedszkolu”

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poszerzanie wiadomości o Polsce,
  • wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego.
  • rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów,
  • przypomnienie zasad obowiązujących w przedszkolu,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • doskonalenie poczucia rytmu,
  • rozwijanie umiejętności skupienia się podczas działania,
  • zapoznanie z kącikami tematycznymi znajdującymi się w przedszkolu,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego.
  • poznanie miejsc znajdujących się w przedszkolu, · zapoznanie z młodszymi kolegami i koleżankami.
  • wdrażanie do zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas korzystania z urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym,
  • rozwijanie koncentracji i uwagi,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego.

 Krąg tematyczny: „Oto ja”

  • rozwijanie mowy,
  • wykonywanie poleceń według instrukcji,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • wprowadzenie pojęcia głoska.
  • utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • przypomnienie nazw części ciała,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
  • kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej.
  • rozpoznawanie podstawowych zmysłów,
  • rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • przedstawianie emocji w zabawach dramowych,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania,
  • rozwijanie spostrzegawczości.

 Krąg tematyczny: „Moja droga do przedszkola”

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie zasad ruchu drogowego,
  • zapoznanie z sygnalizatorem świetlnym,
  • rozwijanie pamięci.
  • zapoznanie z figurą geometryczną – kołem,
  • układanie rytmów,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie świadomości własnego ciała.
  • rozwijanie słuchu muzycznego,
  • doskonalenie wiedzy na temat znaków drogowych,
  • poszerzanie wiedzy o bezpieczeństwie.
  • utrwalenie wiadomości na temat zawodów i pojazdów specjalistycznych,
  • rozwijanie myślenia logicznego.
  • wykonanie pracy plastycznej,
  • współdziałanie w grupie,
  • rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.

 Krąg tematyczny: „Jesień w parku, w lesie”

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, · rozpoznawanie różnych gatunków drzew.
  • zapoznanie z figurą geometryczną, jaką jest kwadrat,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie świadomości własnego ciała.
  • rozwijanie umiejętności tworzenia improwizacji melodycznych,
  • rozwijanie reakcji na zmiany dynamiczne.
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • poszerzanie wiedzy na temat jesieni.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie myślenia logicznego.

Tematyka kompleksowa na październik:

  1. Jesień w sadzie, w ogrodzie
  2. Zwierzęta jesienią
  3. Moja rodzina i mój dom
  4. Domowi ulubieńcy

 

Dary jesieni”

  1. Jesień już się rozgościła w sadzie i w ogrodzie,

 słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.

 Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.

 Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.

Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,

 pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie.

 

  1. Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale

 i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.

 Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,

 lecz obfite plony z sadu zebrać przecież trzeba.

Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień…

 

  1. Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone

 i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.

 A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,

 więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.

Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień…

 

Przygotowania do zimy”

  1. Już bociany i jaskółki

 są daleko, w ciepłych krajach,

 jednak dużo różnych zwierząt

 w zimie właśnie tu zostaje.

Ref.: Ma wiewiórka już spiżarnię

 pełną szyszek i orzechów,

 niedźwiedź szuka legowiska,

 jeż się ukrył w suchych liściach.

  1. Dni zimowe są tak mroźne

 i wokoło śniegu tyle,

 a sikorki, wróble, gile

 muszą jakoś przetrwać zimę.

Ref.: Już dla ptaków są karmniki

 i na wodę poidełka.

 Dzieci o nich pamiętają

 i o ptaki zimą dbają!

Moja kochana rodzina”

  1. W naszym domu jest wesoło,

 choć to jest zwyczajny dom –

 kuchnia, pokój i łazienka,

 i przedpokój, mały hol.

 Lecz niezwykła jest rodzina,

 która mieszka właśnie tak –

 mama, tata, brat i siostra.

 No i oczywiście ja.

Ref.: Moja mama, zawsze piękna,

 kocha nas i o nas dba.

 A mój tata, jak bohater,

 chroni nas każdego dnia.

 Siostra zawsze nam pomaga,

 dobre rady daje brat.

 W tej rodzinie, tak niezwykłej,

 tak szczęśliwej, żyję ja.

  1. Choć lubimy różne rzeczy,

 choć jest inny każdy z nas,

 to ze sobą właśnie chcemy

 miło spędzać wolny czas.

 Spacer, kino, pyszne lody,

 wspólny wyjazd, ważny mecz.

 Mieć rodzinę tak wspaniałą

 to jest bardzo ważna rzecz!

Ref.: Moja mama, zawsze piękna…

 

Mój kochany pies”

1. Ze schroniska przygarnąłem cudownego pieska.

 Odtąd piesek w moim domu będzie ze mną mieszkać.

 Jest tak piękny, tak zabawny, sztuczek umie wiele,

 i od dzisiaj jest najlepszym moim przyjacielem.

Ref.: Hau, hau, hau! Tak cieszy się,

 że już teraz ze mną jest.

 Hau, hau, hau! Mój Feliks to

 najwspanialszy na świecie pies.

  1. Feliks umie łapę podać, umie śmiesznie służyć,

 gania wciąż za patykami, nigdy się nie nudzi.

 Ma klapnięte oba uszka, bardzo mądre ślepka.

 Cieszę się, że właśnie Feliks razem ze mną mieszka.

Ref.: Hau, hau, hau! Tak cieszy się… bis

 

Krąg tematyczny: Jesień w sadzie, w ogrodzie

  • rozwijanie mowy,
  • poszerzanie wiadomości o owocach,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • odkrywanie zapisów cyfrowych liczb 1 i 2,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie świadomości własnego ciała,
  • rozwijanie ekspresji ruchowej,
  • doskonalenie poczucia rytmu,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności improwizowania,
  • przygotowanie surówki z kapusty,
  • rozwijanie wrażliwości smakowej,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego,
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł,
  • rozwijanie refleksu poprzez udział w zabawach przy muzyce,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • poszerzenie wiadomości na temat jeża,
  • rozwijanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej.

 

Krąg tematyczny: „Zwierzęta jesienią”

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie świadomości własnego ciała,
  • wzbogacanie wiadomości o ptakach,
  • dbanie o estetyczne wykonanie pracy plastycznej,
  • budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy,
  • wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego.

 

Krąg tematyczny: „Moja rodzina i mój dom”

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie szacunku do członków rodziny,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • zapoznanie z figurą geometryczną, jaką jest trójkąt,
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
  • doskonalenie umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni,
  • rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu,
  • utrwalanie wiadomości na temat domów,
  • przypomnienie nazw pomieszczeń znajdujących się w domu,
  • rozpoznawanie wybranych warzyw,
  • integracja dzieci poprzez wspólne gotowanie,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie funkcji poznawczych,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania.

 

Krąg tematyczny: „Domowi ulubieńcy”

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
  • rozwijanie refleksu poprzez udział w zabawach przy muzyce,
  • rozwijanie zdolności improwizacji ruchowych,
  • poszerzanie wiedzy o kotach,
  • poszerzanie wiedzy na temat schroniska dla zwierząt,
  • dbanie o estetyczne wykonanie pracy plastycznej,
  • budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy,
  • wzbudzanie zainteresowania zwierzętami,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego.

Tematyka kompleksowa na listopad:

  1. A deszcz pada i pada…
  2. Co powinienem wiedzieć o Polsce.
  3. Zdrowie naszym skarbem.
  4. Co ułatwia prace w domu.

 

„Taniec w deszczu”

1.Zimno, zimno już na dworze, pada deszcz.

Kwaśna mina nie pomoże, dobrze wiesz!

Lato odfrunęło razem z bocianami,

zostawiło stado szarych chmur.

Ref.: Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.

Po przygodę wyrusz z nią bardzo mokrą drogą.

Chociaż słońca trochę brak, rozśmieszymy cały świat!

Taniec w deszczu z parasolem to nie żart!

Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.

W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!

Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.

W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!

  1. Deszcz zagląda w nasze okna, woła nas:

„Chodźcie do mnie trochę zmoknąć, czas w sam raz!

Zatańczymy razem pod parasolkami,

ze mną nigdy nie znudzicie się!”

Ref.: Gdy jesienny…

  1. Puka, stuka zimny deszczyk, żal go nam.

Kto pobiegnie za nim pierwszy: ty czy ja?

Trochę potańczymy w kurtkach i kaloszach,

jesień z deszczem może nie być zła!

Ref.: Gdy jesienny…

 

„Wycieczka do muzeum”

1.Dziś idziemy na wycieczkę do muzeum,

a w muzeum eksponatów jest tak wiele!

Są tu rzeźby i obrazy w złotych ramach,

delikatna, malowana porcelana.

  1. Poznajemy tu historię naszej ziemi,

naszych przodków starodawne obyczaje.

Chcemy wiedzieć, jak mieszkali, pracowali,

jak po ciężkiej pracy wolny czas spędzali.

  1. Stare meble i dywany, i firany,

i obrusy wyszywane w piękne wzory.

Poznajemy też muzykę – tańce, pieśni –

i niezwykłe, bardzo stare instrumenty.

  1. Strój krakowski – krakowiaka, krakowianki –

i ludowy strój łowicki w barwne pasy.

Koraliki i koronki, śliczne wianki

myślą nas przenoszą w tamte dawne czasy.

 

„Żyj zdrowo”

1.Co dzień rano gimnastyka:

pompki i przysiadów kilka,

szybki spacer albo trucht –

tak dzień rozpoczyna zuch.

Ref.: Kto chce dobre zdrowie mieć,

o kondycję dba co dzień,

zawsze zdrowo się odżywia,

je owoce i warzywa.

  1. Hulajnoga, rolki, rower,

no i basen w każdy wtorek.

Czasem na boisku mecz.

Ruch to bardzo ważna rzecz!

Ref.: Kto chce dobre zdrowie mieć…

  1. Piękny uśmiech, radość w sercu

i pogodne nastawienie.

Świetny nastrój każdy ma,

kto o swoje zdrowie dba.

Ref.: Kto chce dobre zdrowie mieć…

 

„Domowe urządzenia”

1.Mama często robi pranie,

tata lubi odkurzanie.

Siostra z pasją placki piecze.

Co pomaga im, czy wiecie?

Pralka pierze i wiruje,

mikser ciasto przygotuje.

A odkurzacz zjada śmieci.

Patrz, podłoga aż się świeci.

Ref.: W naszym domu są takie urządzenia,

które każdą pracę ułatwiają.

Choć tak głośno warczą, buczą,

bardzo nam we wszystkim pomagają.

  1. Dywan pięknie odkurzony,

pachnie pranie rozwieszone.

W piekarniku rośnie ciasto,

w domu czysto, że aż jasno.

Czajnik gwiżdże już wesoło

i na podwieczorek woła.

Ekspres parzy kawę mamie,

więc czas na odpoczywanie.

Ref.: W naszym domu…

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne  na listopad:

 A deszcz pada i pada…

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie wiedzy ogólnej,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego.
  • rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania.

Co powinienem wiedzieć o Polsce

  • rozwijanie mowy,
  • wdrażanie do świata wartości,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • poznawanie zapisu cyfrowego liczby 6,
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
  • rozwijanie zdolności prawidłowej reakcji na ustalone sygnały,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • zapoznanie z postaciami znanych Polek i Polaków,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poszerzanie wiedzy na temat Polski,
  • rozwijanie uważności i koncentracji,
  • utrwalenie informacji o Polsce.

Zdrowie naszym skarbem

  • rozwijanie mowy,
  • zdobywanie wiedzy na temat zdrowego trybu życia,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
  • zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem,
  • utrwalanie nazw i kształtów figur geometrycznych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wdrażanie do rekreacji ruchowej,
  • doskonalenie zdolności koncentracji,
  • ilustrowanie piosenki ruchem,
  • uświadomienie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,
  • utrwalenie nazw specjalizacji lekarskich.
  • zachęcanie do dbania o czystość,
  • rozbudzanie zainteresowania eksperymentowaniem,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków,
  • rozwijanie poczucia bycia częścią grupy,
  • tworzenie przyjemnej atmosfery.

Co ułatwia prace w domu?

  • rozwijanie mowy,
  • utrwalanie nazw urządzeń elektrycznych,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • utrwalanie nazw urządzeń elektrycznych,
  • rozbudzanie zainteresowania muzyką i tańcem,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wdrażanie do rekreacji ruchowej,
  • rozbudzanie zainteresowań kulinarnych,
  • zapoznanie z wybranymi urządzeniami służącymi do przygotowywania posiłków,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poszerzanie wiedzy na temat nowoczesnych technologii,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności układania zdań.

Tematyka kompleksowa na grudzień:

  1. Odwiedziny Mikołaja
  2. Zima jest coraz bliżej
  3. Magia świąt
  4. Zabawki
  5. Nowy Rok.

 

„Wizyta Mikołaja”

  1. Ach, jak długa jest ta noc,

a sny takie piękne.

Już Mikołaj do nas jedzie,

a z nim małe elfy.

Sanie pełne aż po brzegi

najróżniejszych darów.

To Mikołaj, więc to noc

niespodzianek, czarów.

Ref.: Dzyń, dzyń, dzyń! Wesoło dźwięczą

srebrzyste dzwoneczki.

Dzyń, dzyń, dzyń! Mikołaj dzieciom

rozdaje prezenty.

 

  1. Czy to tylko dziwne sny,

czy niezwykłe czary?

Przy kominku są skarpety,

a w nich różne dary!

To Mikołaj! Był tu w nocy!

Może wszedł przez komin?

Może ma magiczny klucz

i sam drzwi otworzył?

Ref.: Dzyń, dzyń, dzyń wesoło dźwięczą..

 

„Pierwszy śnieg”

  1. Od samego ranka pada śnieg,

cała droga nim zasłana.

Dzieci wyszły z domów, cieszą się,

ulepiły już bałwana.

Ref.: Zima przyszła już,

gwiżdże wiatr, gwiżdże wiatr,

trzeszczy mróz, trzeszczy mróz.

Zima przyszła już,

gwiżdże wiatr, trzeszczy mróz.

 

  1. Narty przypiął sobie mały Krzyś,

łyżwy założyła Jola,

wszystkie dzieci jechać dzisiaj chcą

na saneczkach do przedszkola.

Ref.: Zima przyszła…

 

  1. Nawet mały kotek cieszy się,

łapiąc w łapki płatki śniegu.

Chciał dogonić wszystkich – no i bęc,

wpadł na zaspę w pełnym biegu.

Ref.: Zima przyszła…

 

„Idą święta”

  1. Na dworze śnieg już spadł,

na dworze szczypie mróz,

a w domu ciepło tak,

bo święta przyszły już.

Ref.: Biały opłatek na stole

i potraw świątecznych dwanaście,

dzisiaj gwiazdka na niebie

dla wszystkich świeci jaśniej.

Płyną świąteczne życzenia

w mroźny, zimowy świat.

A pod choinką prezenty –

to piękny, radosny czas.

 

  1. Choinka błyszczy, lśni

tysiącem różnych barw,

migocze w świetle świec

i pachnie tak jak las.

Ref.: Biały opłatek…

 

„Zabawki”

  1. Na półce z zabawkami pięć lalek i dwa misie.

Antosia zbiera lalki, Kornelię dam jej dzisiaj.

A dwa pudełka klocków Julkowi podaruję,

bo Julek lubi klocki i coś z nich wybuduje.

 

Ref.: Tak dużo mam zabawek, że chętnie się podzielę.

Dam kilka innym dzieciom lub z nimi się wymienię.

Bo przecież wszystkie dzieci, te starsze i te młodsze,

kochają samochody, pajace, lalki, klocki.

 

  1. Koparka, wielki traktor ucieszą pewnie Jasia.

Staś lubi układanki? Mam też coś i dla Stasia.

Trzy piłki kolorowe, drewniane pajacyki

radości dużo sprawią Haneczce i Marysi.

Ref.: Tak dużo mam zabawek, że chętnie się podzielę… (bis}

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na grudzień:

Krąg tematyczny: Odwiedziny Mikołaja

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • porównywanie liczebności zbiorów,
  • zapoznanie ze znakami matematycznymi: <, >, =,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni,
  • zapoznanie z wyrażeniem pomocna dłoń,
  • zapoznanie z pracą wolontariusza,
  • zapoznanie z tradycjami mikołajkowymi na świecie,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych,
  • rozwijanie sfery emocjonalnej,
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł.

 

Krąg tematyczny: Zima jest coraz bliżej

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie oznak zimy,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
  • doskonalenie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabawy z piosenką,
  • ilustrowanie ruchem tekstu piosenki,
  • utrwalenie poznanych liter,
  • rozwijanie pamięci,
  • rozbudzanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozbudzanie poczucia satysfakcji ze sposobu wykonania pracy,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia kodów,
  • ćwiczenie pamięci.

 

Krąg tematyczny: Magia świąt

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7,
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • reagowanie na zmiany dynamiczne,
  • poznawanie tradycji bożonarodzeniowych,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie inwencji twórczej,
  • poszerzanie wiedzy na temat świąt,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o porządek w miejscu pracy,
  • wzmacnianie więzi rówieśniczych,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

 

Krąg tematyczny: Zabawki

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • wyrabianie nawyku szanowania zabawek,
  • rozumienie konieczności dbania o porządek,
  • zapoznanie z zabawkami sprzed lat,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
  • rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się przy muzyce,
  • doskonalenie poczucia rytmu,
  • rozwijanie pamięci,
  • zapoznanie ze sposobem wykonania pluszowego misia.
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie ciekawości dzieci,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • kształtowanie umiejętności współpracy,
  • rozwijanie umiejętności układania rymów.

Tematyka kompleksowa na styczeń:

  1. Tak mija nam czas
  2. Zwierzęta zimą
  3. Kim są rodzice moich rodziców?
  4. Fryzjer, weterynarz czy lekarz?

 

„Czas szybko mija”

  1. Mijają dni, miesiące, lata,

znów w kalendarzu jest inna data.

Czemu ten czas tak szybko mija?

I czemu nie da się go zatrzymać?

Ref.: Zegar nam odmierza czas:

tik-tak, tik-tak, tik-tak-tak,

a kalendarz dni, miesiące –

liczy, ile mamy lat.

 

  1. Oglądam dziś zdjęcia w albumie.

Jak się zmieniamy, trudno zrozumieć!

Siostra i ja, mama i tata

jesteśmy starsi już o trzy lata!

Ref.: Zegar nam odmierza czas…

 

  1. I znowu są na mnie za małe

stare ubrania i buty stare.

Niedługo już pójdę do szkoły,

z żalem pożegnam moje przedszkole.

Ref.: Zegar nam odmierza czas…

 

„Pomóżmy ptakom”

  1. Kiedy śnieg zasypie pola,

kiedy śnieg zasypie lasy,

dla sikorek i dla wróbli

przyjdą trudne, ciężkie czasy.

Ref.: Karolinka, Julek, Staś

robią już dla ptaków karmnik,

a w karmniku będzie dużo

smacznych i pożywnych ziarnek.

Stuk-puk-puk! Stuk-puk-puk!

Karmnik już gotowy jest!

Tutaj ptaki będą mogły

smaczne ziarno jeść.

 

  1. Ciężko przetrwać dni zimowe,

kiedy mróz siarczysty trzyma,

gdy wiatr wieje i śnieg pada,

gdy jest długa, sroga zima.

Ref.: Karolinka, Julek, Staś..

 

„Nasza babcia i nasz dziadek”

  1. Babcia jest jak druga mama –

sprząta, pierze i gotuje.

Piecze pizzę, pyszne ciasta,

wciąż się nami opiekuje.

Ref.: Nasza babcia i nasz dziadek

są niezwykli, są wspaniali.

Oni bardzo nas kochają

i my bardzo ich kochamy.

 

  1. Dziadek jest jak drugi tata –

wszystko zrobi i naprawi,

uczy jeździć na rowerze,

uczy grać w chińczyka, w szachy.

Ref.: Nasza babcia i nasz dziadek… (bis)

 

  1. Babcia spędza dużo czasu

ze mną, z moim młodszym bratem.

Dziadek chętnie nas odwiedza

i kupuje lody czasem.

Ref.: Nasza babcia i nasz dziadek… (bis}

 

„Ciekawe zawody”

  1. Dorośli gdzieś pracują

i wciąż się czymś zajmują.

Kim ja w przyszłości będę?

Ja tego jeszcze nie wiem.

Ref.: Czy zostać mechanikiem, naprawiać samochody?

Czy świetnym cukiernikiem, piec torty, robić lody?

Lub sławnym piosenkarzem i śpiewać na koncertach?

Kierowcą, na wyścigach zajmować pierwsze miejsca?

A może kosmonautą, rakietą w kosmos latać

i odkryć ufoludki w nieznanych jeszcze światach?

Odważnym podróżnikiem? Poszukiwaczem złota?

Czy znanym naukowcem, nagrodę dostać Nobla?

 

  1. Gdy skończę już przedszkole,

a potem dobrą szkołę,

na studia się dostanę,

wybiorę, kim zostanę.

Ref.: Czy zostać mechanikiem, naprawiać samochody…

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na styczeń:

Krąg tematyczny : Tak mija nam czas

  • rozwijanie mowy,
  • wzbogacanie wiedzy na temat zegarów,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • zapoznanie ze sposobem odczytywania godzin na tarczy zegara,
  • zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
  • kształtowanie swobody ruchu w metrum ¾,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • zapoznanie z porami roku,
  • rozwijanie myślenia logicznego,
  • poznawanie nazw dni tygodnia,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o estetykę wykonywanej pracy,
  • utrwalenie nazw: pór roku, miesięcy i dni tygodnia.

 

Krąg tematyczny: Zwierzęta zimą

  • rozwijanie mowy,
  • wzbogacanie wiedzy o zimowych potrzebach ptaków,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • wprowadzenie dodawania jako przybywania elementów,
  • zapoznanie z graficznym znakiem dodawania,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
  • rozwijanie swobody ruchów podczas tańca z rekwizytem,
  • ćwiczenie dykcji,
  • poszerzanie wiedzy o pracy leśniczego,
  • rozwijanie kreatywności.
  • poznawanie tropów zwierząt,
  • wzbogacanie informacji przyrodniczych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • budzenie satysfakcji z wykonanej pracy,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie umiejętności odczytywania kodu.

 

Krąg tematyczny: Kim są rodzice moich rodziców?

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • odkrywanie litery b, B: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • utrwalanie umiejętności przeliczania w zakresie 7,
  • rozwiązywanie zadań tekstowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie,
  • rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
  • utrwalenie wiedzy na temat sposobów spędzania czasu z dziadkami,
  • zapoznanie z drzewem genealogicznym,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozbudzanie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy,
  • doskonalenie umiejętności współdziałania podczas zabaw grupowych.

 

Krąg tematyczny: Fryzjer, weterynarz czy lekarz?

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poznawanie pracy groomera,
  • tworzenie modelu psa z surowców pochodzących z recyklingu,
  • utrwalenie nazw wybranych zawodów,
  • zapoznanie z przyrządami i akcesoriami potrzebnymi do wykonywania wybranych zawo­dów,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej,
  • wyrabianie umiejętności swobodnego ilustrowania muzyki ruchem,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • wzbogacanie słownictwa o nazwy zawodów dawnych i współczesnych,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia pytań,
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • poznanie pracy oceanologa.
  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • rozwijanie umiejętności przewidywania,
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł.

 

Tematyka kompleksowa na luty:

  1. Baśnie, bajki, bajeczki.
  2. Wspaniałe zabawy na śniegu.
  3. Tajemnice kosmosu.
  4. W dziecięcym laboratorium.

 

„Baśniowi przyjaciele”

  1. Czerwony Kapturek to dziewczynka mała,

która w ciemnym lesie była całkiem sama.

Szła do chorej babci, kwiatuszki zbierała,

wesołą piosenkę tak sobie śpiewała.

„Mama mnie posłała do kochanej babci,

niosę jej owoce, leki, sok i placki”.

I tak powiedziała: „Kapturku Czerwony,

w lesie nie rozmawiaj z żadnym nieznajomym”.

  1. Choć groźne wilczysko ma na obiad chrapkę:

chce pożreć dziewczynkę i kochaną babcię.

Cała ta historia dobrze się skończyła,

Czerwony Kapturek sprytnym dzieckiem była.

I wy o tym, dzieci, zawsze pamiętajcie:

Z kimś, kogo nie znacie, też nie rozmawiajcie.

Dziś wam przypomina Kapturek Czerwony:

Nie wolno rozmawiać z żadnym nieznajomym!

 

„Będę mistrzem?”

  1. Przyszła zima, a wraz z zimą zabawy zimowe.

Lubię zjeżdżać na saneczkach na górce przed domem.

Lubię łyżwy figurowe i zjazdowe narty,

a najbardziej lubię snowboard – to mój sport kochany.

Ref.: Trening czyni mistrza, więc trenuję co dzień.

Może będę mistrzem świata w jeździe na snowboardzie? (bis)

  1. Dużo czasu spędzam zimą tu, w wysokich górach,

gdzie orczyki i ławeczki, prawdziwa gondola.

Ten wagonik mnie zabierze na szerokie stoki,

gdzie trenować można zjazdy, slalomy, wyskoki.

Ref.: Trening czyni mistrza, więc trenuję co dzień.

Może będę mistrzem świata w jeździe na snowboardzie? (4 x)

 

„Niezbadany kosmos”

  1. Wiem już dużo o kosmosie –

o gwiazdach, planetach,

o ogromnych czarnych dziurach

i pięknych kometach.

Ref.: Lecz nie wiem, czy w kosmosie żyją ufoludki,

czy są zielone, a na głowach mają antenki i czułki.

A może są srebrzyste lub całkiem różowe,

mają dziwne oczy i fryzury odlotowe?

Gdy już będę duży, polecę rakietą

znaleźć ufoludki na innych planetach!

  1. Wiem, że nasza Ziemia krąży

w Układzie Słonecznym,

umiem też wymienić wszystkie

znane nam planety.

Ref.: Lecz nie wiem, czy w kosmosie…

  1. Znam też gwiezdne konstelacje:

Smoka, Lwa, Skorpiona,

Psy i Wielką Niedźwiedzicę,

Plejady, Oriona.

Ref.: Lecz nie wiem, czy w kosmosie…

 

„Niezwykła chemia”

  1. Moja mama uczy chemii,

a w domu czasami

pokazuje mi, co robi

na lekcjach z uczniami.

Ma probówki, kolby, palnik,

kwasy i zasady,

różne dziwne odczynniki

i piękne kryształy.

  1. Umie zrobić mgłę w słoiku,

kolorową tęczę

i świecące śliczne kulki,

meduzę w butelce.

Robi pianę fioletową

i burzę w słoiku,

kolorowy deszcz, ruchome

piaski na stoliku.

  1. Umie stworzyć wielki kosmos

w maleńkiej butelce,

atramentem niewidzialnym

pisać piękne wiersze.

Teraz wiem już, że ta chemia

jest bardzo ciekawa.

Może, gdy dorosnę, będę

chemikiem, jak mama.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na luty:

Krąg tematyczny : Baśnie, bajki, bajeczki.

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch
  • wyrabianie poczucia rytmu,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
  • rozwijanie myślenia logicznego.
  • zapoznanie z procesem wydawniczym
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • poznawanie nowych technik prac plastyczno-technicznych,
  • rozwijanie wyobraźni.

Krąg tematyczny: Wspaniałe zabawy na śniegu.

  • rozwijanie mowy,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności dodawania,
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch.
  • rozwijanie umiejętności zgodnego uczestniczenia we wspólnej zabawie,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi,
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • poszerzanie wiedzy dzieci.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie kompetencji językowych,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

Krąg tematyczny: Tajemnice kosmosu.

  • rozwijanie mowy,
  • zdobywanie wiadomości na temat planet Układu Słonecznego,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9,
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń.
  • wyrabianie umiejętności wykonywania układu ruchowego z wykorzystaniem rekwizytu,
  • rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
  • zdobywanie wiadomości na temat pojazdów kosmicznych,
  • rozwijanie umiejętności współpracy,
  • zapoznanie z ciekawostkami o kosmosie,
  • kształtowanie postawy badawczej.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy,
  • rozwijanie umiejętności kodowania,
  • integracja grupy.

Krąg tematyczny: W dziecięcym laboratorium.

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, rozwijanie dziecięcej ciekawości.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie umiejętności stawiania hipotez.
  • rozwijanie swobody ruchów i poczucia rytmu podczas tańca z rekwizytem,
  • budzenie zainteresowania muzyką,
  • rozwijanie ciekawości poznawczej,
  • dbanie o stanowisko pracy.
  • poznawanie właściwości magnesu,
  • rozwijanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie umiejętności współpracy,
  • dbanie o estetykę wykonania pracy.

 

Tematyka kompleksowa na marzec:

  1. Zdjęcia z dinozaurami
  2. Pogoda marcowa Marzec
  3. Wiosenne buziaki
  4. To po prostu my

 

„Zdjęcia z dinozaurami”

  1. Zwiedzamy park jurajski –

tu wielkie brontozaury,

a całkiem niedaleko

ogromny tyranozaur.

Ref.: Skradamy się cichutko.

Pstryk! Już zdjęcie mamy!

Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup!

Prędko uciekajmy!

Strasznym dinozaurom

złapać się nie dajmy!

  1. Tam w wodzie jest ichtiozaur,

lecz dobrze go widzimy,

a zdjęcie z ichtiozaurem

koniecznie mieć musimy!

Ref.: Skradamy się cichutko…

  1. Nad nami pterodaktyl

powoli przelatuje.

Z pterodaktylem selfie

to będzie hit w albumie.

Ref.: Skradamy się cichutko…

  

„Pogoda marcowa Marzec”

  1. Razem z wiosną przyszedł marzec,

z ciepłym słońcem, deszczem.

Zbudził kwiaty, zbudził drzewa,

które spały jeszcze.

Nagle marzec śniegiem sypnął

i postraszył mrozem,

szronem pokrył świeżą trawę,

wichrem smaga srodze.

Ref.: Marcu, marcu, ty psotniku,

niespodzianek masz bez liku:

deszcz i słońce, chmury, wiatr,

śnieg i mróz, i jeszcze grad!

  1. Przebiśniegi i pierwiosnki

tak się zadziwiły:

„Przecież wiosna już na świecie,

a dzień taki zimny!”

Kotkom, co na wierzbie rosły,

chłodno się zrobiło.

Wiosna przyszła, a ty, marcu,

wciąż nas straszysz zimą!

Ref.: Marcu, marcu, ty psotniku…

 

„Wiosenne buziaki”

  1. Już rozgościła się wiosna,

słońce i kwiaty przyniosła.

Huśta się lekko na tęczy.

Motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,

tańczymy z wiosenką ja i ty.

Nawet gdy z burzy wiosennej deszcz,

to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.

Hop, hop, raz, dwa, trzy,

bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.

A całe miasto całusy śle.

Bez wiosny było tu źle.

  1. Słońce rozdaje promyki,

gonią się w lesie strumyki.

Mrówki zaczęły porządki,

a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop…

  1. Kwiaty swe płatki umyły

i świeże stroje włożyły.

Budzą się wszystkie zwierzaki.

Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.

Ref.: Hop, hop

 

„To po prostu my”

  1. Rozweselić smutasa to niełatwe zadanie.

Uspokoić złośnika to kolejne wyzwanie.

I powstrzymać wesołka, który wciąż ze śmiechu pęka.

I przytulić strachusia, co wszystkiego się lęka.

Ref.: To są takie nasze codzienne sprawy.

Jak je rozwiązywać, każdy jest ciekawy.

Mamy różne charaktery, ale wiemy,

że zawsze życzliwi być chcemy,

że zawsze życzliwi być chcemy.

  1. Dobry humor u jednych, a u drugich wciąż dąsy.

Z jednej strony wciąż smutki, z drugiej – radość i pląsy!

Ufność, duma, bezradność, fascynacja i zdumienie.

To jest w nas gdzieś głęboko, ale można to zmieniać.

Ref.: To są takie nasze codzienne sprawy…

MARZEC – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze: 

Krąg tematyczny : Zwierzęta sprzed milionów lat.

  • rozwijanie mowy,
  • utrwalanie poznanych liter,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,

rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.

  • zapoznanie z graficznym znakiem odejmowania,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 9,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • wyzwalanie radości, chęci udziału we wspólnych zabawach,
  • rozwijanie sprawności manualnej,

rozwijanie zainteresowań dzieci.

  • uświadamianie konieczności podejmowania aktywności fizycznej,
  • rozwijanie ciekawości poznawczej,

poznawanie zwierząt żyjących w epoce lodowcowej

  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania,

wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł

 

Krąg tematyczny: Pogoda marcowa.

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • rozwijanie umiejętności poprawnego liczenia,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego,
  • ruświadamianie konieczności podejmowania aktywności fizycznej.
  • reagowanie na ustalone hasła i sygnały muzyczne,
  • rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni,
  • rozwijanie zainteresowania procesami zachodzącymi w przyrodzie,
  • wzbogacanie wiedzy na temat roślin.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie zainteresowań dzieci,
  • rozwijanie umiejętności stawiania hipotez.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie wiedzy ogólnej dzieci,
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania działań matematycznych,
  • rozwijanie umiejętności kodowania

 

Krąg tematyczny: Wiosno, ach to ty!

  • rozwijanie mowy,
  • utrwalanie wiadomości na temat ptaków wracających do Polski na wiosnę,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10,
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie informacji na temat wiosennych prac w ogrodzie,
  • rozwijanie umiejętności współpracy.
  • utrwalenie wiadomości na temat obiegu wody w przyrodzie,
  • kształtowanie postawy badawczej.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się określonymi narzędziami,
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni,
  • doskonalenie umiejętności tworzenia kodu.

 

Krąg tematyczny: Mamy różne charaktery

  • rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • wprowadzenie pojęć: dłuższy, krótszy,
  • rozwijanie umiejętności porównywania długości,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wyrabianie zdolności wyrażania emocji podczas zabawy,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zabawie,
  • rozwijanie umiejętności odróżniania pozytywnych zachowań od negatywnych
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.

 

Tematyka kompleksowa na kwiecień:

  1. Wielkanoc.
  2. Wiosna na wsi.
  3. Dbamy o przyrodę.
  4. Polska – moja ojczyzna.

 

”Od koszyczka do dyngusa”

  1. Wiosną przychodzi taki czas wesoły,

gdy dzieci nie idą do przedszkola i szkoły.

Za to jajka pięknie zdobią, pisanki malują

i koszyczek ze święconką przygotowują.

Ref.: Jest taki czas, to Wielkanoc.

Wstajemy rano z tatą i mamą.

Stół do śniadania nakrywamy.

Na prezenty od zająca czekamy.

Składamy sobie najlepsze życzenia

i zaraz zabieramy się do pysznego jedzenia.

Biją dzwony: bim-bam-bom!

Święta Wielkanocne tak radosne są!

Święta Wielkanocne tak radosne są!

  1. Rankiem nazajutrz śmiechu pełne domy,

bo jest zwyczaj taki, wszystkim dobrze znajomy.

Śmigus-dyngus – wszystkich wkoło wodą polewanie.

Każde dziecko niecierpliwie tak czeka na nie!

Ref.: Jest taki czas…

 

„Zapracowany kogut”

  1. Kogut chodzi po podwórku

od wczesnego rana pełen sił.

I pilnuje wszystkich wkoło,

by porządek na podwórku był.

Ref.: Ej – o – ko, ko, ko.

By porządek na podwórku był.

Ej – o – ko, ko, ko.

By porządek na podwórku był.

  1. Krowa z kozą mleko dają.

Co dzień rano słychać „mu” i „me”.

Kury za to jajka znoszą.

W ciepłej słomie zagrzebują je.

Ref.: Ej – o – ko, ko, ko.

W ciepłej słomie zagrzebują je.

Ej – o – ko, ko, ko.

W ciepłej słomie zagrzebują je.

  1. Nagle słychać głos rolnika,

który tutaj gospodarzem jest.

Dba o wszystkie swe zwierzęta,

dobrym słowem wciąż obdarza je.

Ref.: Ej – o – ko, ko, ko.

Dobrym słowem wciąż obdarza je.

Ej – o – ko, ko, ko.

Dobrym słowem wciąż obdarza je.

 

Nasza planeta Ziemia

  1. Życie na Ziemi może być piękne,

gdy tylko o Ziemię zadbamy.

Kiedy będziemy się o nią troszczyć,

gdy tylko ją posprzątamy.

Ref.: Ziemia to nasza planeta,

to nasze miejsce na świecie.

Chcemy, by wszyscy tu żyli

zdrowo, bezpiecznie i pięknie.

  1. Nasza zielona planeta Ziemia

wciąż daje nam wszystkim schronienie –

czyste powietrze i czystą wodę,

mieszkanie i pożywienie.

Ref.: Ziemia to nasza planeta…

  1. Dziś napiszemy do wszystkich ludzi

list, aby o Ziemię wciąż dbali.

By posprzątali lasy i morza,

nasz wspólny dom szanowali.

Ref.: Ziemia to nasza planeta…

 

Polska – moja ojczyzna

  1. Polska to moja ojczyzna.

Stolicą Polski jest Warszawa.

Każdy Polak chętnie przyzna,

że jest piękna i ciekawa!

Ref.: Trzy symbole najważniejsze Polska ma:

pierwszy – to flaga biało-czerwona,

drugi – to orzeł w złotej koronie,

trzeci to hymn o wielkiej odwadze.

W tych symbolach serce Polski płonie.

W tych symbolach serce Polski płonie.

  1. Kiedyś stolicą było Gniezno,

a potem Kraków, Płock i Poznań.

Lecz niezmiennie rzeka Wisła

płynie tu, gdzie jest nasza Polska.

Ref.: Trzy symbole najważniejsze Polska ma…

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na kwiecień:

Krąg tematyczny : Wielkanoc.

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • rozwijanie umiejętności odejmowania,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 10,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu.
  • rozwijanie umiejętności wykonywania świadomych ruchów w przestrzeni,
  • rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi,
  • utrwalanie znajomości poznanych głosek i liter.
  • rozwijanie ciekawości poznawczej,
  • prowadzenie obserwacji.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej,
  • nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach

 

Krąg tematyczny: Wiosna na wsi.

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • zapoznanie z różnymi rodzajami wag,
  • rozwijanie umiejętności szacowania wagi,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu
  • rozwijanie swobody ruchów podczas zabawy z piosenką,
  • wyzwalanie chęci
  • udziału we wspólnych zabawach,
  • rozwijanie wiedzy ogólnej dzieci.
  • rozwijanie myślenia logicznego,
  • rozwijanie sprawności manualnej.
  • rozwijanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozwijanie kreatywności

 

Krąg tematyczny: Dbamy o przyrodę.

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie opiekuńczego stosunku względem planety,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • przypomnienie zasad segregowania śmieci,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie sprawności manualnej.
  • dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń,
  • zachęcanie do dbania o planetę Ziemię,
  • stymulowanie do poznawania i odkrywania świata.
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności kodowania,
  • rozwijanie umiejętności współpracy.

 

Krąg tematyczny: Polska – moja ojczyzna.

  • rozwijanie mowy,
  • wzbogacanie wiadomości na temat miejscowości i regionu, w których mieszkają dzieci,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • rozwijanie umiejętności mierzenia objętości płynów,
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • rozwijanie swobody ruchów podczas zabawy,
  • wyzwalanie radości, chęci udziału we wspólnych zabawach,
  • rozwijanie myślenia logicznego,
  • zapoznanie z wyglądem polskich symboli narodowych
  • rozwijanie zainteresowań dzieci Europą.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozwijanie umiejętności kodowania.

Tematyka kompleksowa na maj:

  1. Puk, puk, to ja, sztuka.
  2. W świecie zwierząt.
  3. Co w trawie piszczy?
  4. Moja mama i mój tata.

 

Wiersz Barbary Szelągowskiej „Niedocenione instrumenty”

Dnia pewnego w filharmonii

rozpętała się dyskusja.

− Co mam zrobić? Mam dość grania! −

poskarżyła się perkusja.

− Mnie muzyka też już nudzi −

obój poparł koleżankę.

− Nie chcę w kółko tylko ćwiczyć!

Chciałbym cieszyć się porankiem…

− Nas za struny ciągle szarpią!

Czemu nie szanują skrzypiec?

Grać możemy, lecz na dworze.

Już niedługo będzie lipiec!

Kwiatów też nam nikt nie daje!

Brawa są, lecz dla muzyków.

Nikt nas tutaj nie docenia!

Już nie chcemy grać klasyków.

Nagle drzwi się otworzyły

i dyrygent wszedł do sali.

− Moje drogie instrumenty,

chciałbym bardzo was pochwalić.

Koncert wyszedł doskonały.

Zdziałałyście wszystkie cuda.

Wiem, muzycy też są ważni,

lecz to wasza jest zasługa!

W takim razie – do widzenia!

Zanim wyszedł, skinął głową.

Odezwała się perkusja:

− Grać uwielbiam – daję słowo!

− Ach, jak tutaj jest cudownie.

Co tam kwiaty, co tam brawa!

Przyszłość czeka nas niezwykła,

a do tego jeszcze sława!.

 

„Jestem wszędzie”

  1. Rozejrzyj się w prawo i w lewo.

Popatrz na świat inaczej.

Na pewno gdzieś mnie dostrzeżesz.

Na pewno gdzieś mnie zobaczysz.

Ref.: To ja – sztuka.

Odnajdziesz mnie, gdy rozejrzysz się.

Gdy słuchasz muzyki, gdy jesteś w teatrze,

ja jestem z tobą i też na ciebie patrzę.

Gdy bywasz w muzeum i w filharmonii,

cieszę się, że jesteśmy razem w przyjacielskiej harmonii.

  1. Rozejrzyj się w prawo i w lewo.

Mogę być przecież wszędzie.

A ze mną poznasz świat sztuki

i dobrze ze mną ci będzie.

Ref.: To ja – sztuka…

 

fragment wiersza Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby „Czary w teatrze”.

(…) Gdy siedzę na widowni

i gasną światła w teatrze,

kurtyna idzie w górę,

wstrzymuję oddech i patrzę.

Nagle wszystko ożywa:

śpiewają drzewa z papieru,

drewniany słowik fruwa,

Kot w Butach zmierza do celu.

Przeżywam ich przygody,

niezwykłe – aż nie do wiary.

Teatr to takie miejsce,

w którym możliwe są czary.

Kiedy jestem już w domu,

wycinam tygrysa w paski

i gram teatr dla mamy,

i czekam na oklaski.

 

 

„Zwierzęta na kontynentach”

  1. Afryka, Afryka to kontynent duży.

Można tam odbyć wiele wspaniałych podróży.

W Afryce mieszkają i zebry, i żyrafy.

Kto na mapie znaleźć Afrykę potrafi?

Kto na mapie znaleźć Afrykę potrafi?

Ref.: Na różnych kontynentach

mieszkają różne zwierzęta.

  1. Australia, Australia to kontynent mały

i oceanem wkoło otoczony cały.

W Australii mieszkają koale i kangury.

I biegają poprzez równiny i góry.

I biegają poprzez równiny i góry.

Ref.: Na różnych kontynentach…

  1. Europa, Europa to kontynent swojski.

My dobrze znamy ją, bo pochodzimy z Polski.

W Europie mieszkają niedźwiedzie oraz wilki.

Poznaj kontynenty! Nie trać ani chwilki!

Poznaj kontynenty! Nie trać ani chwilki!

Ref.: Na różnych kontynentach…

 

„Wiosna na łące”.

  1. Dziś na łąkę przyszła Wiosna

w kwiecistej sukience.

Budzi maki i stokrotki,

jaskry i kaczeńce.

Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,

świeci ciepłe słońce,

w rosie kąpią się biedronki.

Wiosna już na łące!

  1. Świerszcz zielone stroi skrzypce,

da dziś pierwszy koncert.

Tańczą pszczoły i motyle,

żabki i chrabąszcze.

Ref.: Ptaki trele wyśpiewują…

  1. Tak się wszyscy cieszą wiosną,

tańczą i śpiewają.

Nawet krecik wyszedł z norki,

z myszką pląsa żwawo.

Ref.: Ptaki trele wyśpiewują…

 

 

 „Przygody z rodzicami”

  1. Czasem mi się tak marzy,

że w rodzinie superpojazd mamy,

do którego z mamą, tatą

chętnie z radością hop! wsiadamy.

A ten pojazd ma

taką wielką moc,

że nas może zabrać wszędzie,

czy jest dzień, czy noc.

Ref.: W czarodziejskim pojeździe ciągle rozmawiamy,

śmiejemy się, śmiejemy się i głośno śpiewamy.

Ach, te podróże z rodzicami!

Tyle jeszcze świetnych przygód przed nami!

Tyle jeszcze świetnych przygód przed nami!

Ach, te podróże z rodzicami!

Tyle jeszcze świetnych przygód przed nami!

Tyle jeszcze świetnych przygód przed nami!

  1. W kosmos polecę z tatą,

z mamą zaś Afrykę odwiedzimy.

Z tatą sprawdzę, gdzie jest lato.

Z mamą na biegun polecimy.

Z okien widać świat,

wewnątrz miło nam.

Ja uwielbiam te podróże

i polecam wam!

Ref.: W czarodziejskim pojeździe…

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na maj:

Krąg tematyczny : Puk, puk, to ja, sztuka.

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności czytania,
  • zapoznanie z postacią kompozytora,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej.
  • zapoznanie z monetami i banknotami,
  • rozwijanie umiejętności rozmieniania i przeliczania pieniędzy,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • ilustrowanie piosenki ruchem,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • poznawanie zawodów związanych z produkcją telewizyjną i filmową,
  • rozwijanie umiejętności odgrywania ról.
  • kształtowanie prawidłowej postawy,
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach.
  • rozwijanie myślenia logicznego,
  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,

 

Krąg tematyczny: W świecie zwierząt.

  • rozwijanie mowy,
  • doskonalenie umiejętności analizy słuchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie wiedzy przyrodniczej.
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wyrabianie umiejętności skupienia uwagi podczas działania,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • wzbogacanie wiedzy o zwierzętach zamieszkujących morza i oceany,
  • wzbogacanie wiedzy o wodach na Ziemi.
  • kształtowanie prawidłowej postawy,
  • wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt zamieszkujących pola i lasy,
  • zdobywanie wiedzy o różnych gatunkach ryb,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia kodu.

 

Krąg tematyczny: Co w trawie piszczy?

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie ze sposobem przystosowania się zwierząt do życia w danym otoczeniu,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozbudzanie wrażliwości estetycznej
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie umiejętności współpracy,
  • dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń.
  • wyrabianie umiejętności tańczenia z rekwizytem,
  • rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
  • wyjaśnianie znaczenia pszczół dla człowieka i przyrody.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie postawy badawczej,
  • rozwijanie zainteresowania różnymi technikami plastycznymi.
  • budzenie poczucia satysfakcji,
  • rozwijanie funkcji poznawczych,
  • integracja grupy.

 

Krąg tematyczny: Moja mama i mój tata.

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie umiejętności układania zdań,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń.
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie ekspresji twórczej
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • rozwijanie myślenia logicznego,
  • rozwijanie umiejętności analizy i syntezy na poziomie głoski.
Bajka
Przedszkole Niepubliczne
nr 8 w Białymstoku

15-689 Białystok
Ul. Michała Pietkiewicza 7A

Skontaktuj się z nami!

Kom: +48 662 084 217

Godziny otwarcia

Pon-Pt:  6:30-17:30

COPYRIGHT© 2019 BAJKA. Tworzenie stron internetowych  Tworzenie stron internetowych Prograffing.pl