
Pszczółki
O grupie
z nami codziennie jest dobra zabawa.
Od samego rana mnóstwo energii mają,
całe przedszkole radością zarażają.
Chętnie się bawią, uczą, malują,
z uśmiechem do Bajki każdego dnia maszerują.
Plan dnia
6.30-8.30 – schodzenie się dzieci
8.30-9.00 – zajęcia poranne
9.00-9.30 – śniadanie
9.30-11.30 – zajęcia dydaktyczne, zajęcia dodatkowe
11.30-12.00 – obiad
12.00-14.00 – spacer, zajęcia dodatkowe,
14.00-14.30 – podwieczorek
14.30-15.00 – zajęcia popołudniowe
15.00-16.00 – zabawy według zainteresowań dzieci, zajęcia dodatkowe
16.00-17.30 – zabawy dowolne w grupie łączonej
Zamierzenia dydaktyczne
Tematyka kompleksowa:
- To jestem ja
- Moja grupa
- Moja droga do przedszkola
- Idzie jesień… przez las, park
Piosenka: „W przedszkolu” (sł. Maria Moździerz, muz. Stefan Gąsieniec)
I. Przedszkolaczek, zuch i chwat,
jest z przedszkolem za pan brat.
Pięknie tańczy, ładnie śpiewa,
na nikogo się nie gniewa.
Ref.: Z takim dzieckiem, jasna sprawa, zawsze miła jest zabawa.
II. Grzeczne słowa dobrze zna,
zawsze świetny humor ma.
Chętnie uczy się wszystkiego
i pomaga swym kolegom.
Ref.: Z takim dzieckiem, jasna sprawa…
III. Nie przejmuje wcale się,
kiedy mu coś pójdzie źle.
Bo w przedszkolu, daję słowo,
jest bezpiecznie, kolorowo.
Ref.: Z takim dzieckiem, jasna sprawa…
Piosenka: „Wesoła zabawa” (sł. i muz. D. i K Jagiełło)
Jak przyjemnie i wesoło gdy średniaki idą wkoło.
Nóżka lewa, nóżka prawa jaka miła to zabawa.}2x
Refren: Hop, hop, hop, tra la la la. Tańczę, gdy muzyka gra.}4x
Przyszła pora na klaskanie, aż się dziwią wszystkie panie.
Rączka lewa, rączka prawa-jaka miła to zabawa.} 2x
Refren: Hop, hop, hop, tra la la la …
Teraz pięknie się kłaniamy, naszych gości pozdrawiamy.
Rączka lewa, rączka prawa jaka miła to zabawa.}2x
Refren: Hop, hop, hop, tra la la la …
Piosenka: „Bezpieczne przejście” (sł. B. Szelągowska muz. J. Pietrzak)
I. Zielone światło nad drogą świeci
na drugą stronę zaprasza dzieci.
Ref. Przechodź po pasach na drugą stronę,
kiedy się pali światło zielne.
II. Czerwone światło widać z daleka,
Co to oznacza? Stop! Proszę czekać!
Ref. Kiedy się pali światło czerwone, w miejscu stoimy
na drugą stronę nie przechodzimy.
Piosenka: „Kolorowe liście” (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały, kolorowe listki na wietrze szumiały.
Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło, szu, szu, szu, wirowały w koło.}2x
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły, kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały, hop, hop, hop, w koło wirowały.}2x
Kolorowe listki spadły już na trawę, kolorowe listki skończyły zabawę.
Ref. Cicho, sza, listki zasypiają, cicho, sza, oczka zamykają.}2x
Wiersz: „Części ciała” (tekst B. Forma)
To są oczy – pomrugamy,
a to nosek – nim wąchamy,
w buzi zęby – kiedy jemy,
wszystko nimi pogryziemy.
To są ręce, brzuch, kolana,
a to nogi do biegania.
Co dnia rano każdy myje
brodę, czoło, uszy, szyję.
Wiersz I. Salach „Ruchy”
Mam dwie ręce i dwie nogi, ale jedną głowę,
dwoje oczu, dwoje uszu, tyle zliczyć mogę.
Głową kręci szyja, zapachy wącha nos.
Gdy myślę, dotykam czoła, na głowie jeży się włos.
Czasami podpieram brodę i groźnie unoszę brwi.
Usta układam w podkówkę – wtedy gdy smutno mi.
Ręce układam na biodrach albo opieram o łokcie.
Paluszki swoje oglądam. O, jakie czyste paznokcie!
Z nóg robię bramkę małą, zginam kolana także.
Stopami robię kroki, na palcach stoję, a jakże.
A teraz posłuchaj uważnie, o czym w wierszyku jest mowa.
Wykonać te wszystkie ruchy możesz ze mną spróbować.
1.To jestem ja 5.09.2022-9.09.2022
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie kompetencji społecznych w zakresie poznawania samego siebie i innych,
- poznawanie zasad bezpieczeństwa,
- próby swobodnego poruszania się w przestrzeni,
- reagowanie na ustalone sygnały,
- wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie poznawania samego siebie, kształtowanie orientacji w schemacie ciała,
- zachęcanie do uważnego słuchania N.,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie mowy oraz spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
- rozwijanie sprawności manualnej.
2.Moja grupa 12.09.2022-16.09.2022
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- kształtowanie prawidłowych zachowań społecznych,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- reagowanie ustalonymi ruchami na podane sygnały,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności kontrolowania emocji,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie sprawności manualnej.
3.Moja droga do przedszkola 19.09.2022-23.09.2022
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze,
- rozwijanie mowy,
- samodzielne wykonanie poznanej piosenki,
- rozwijanie dykcji i artykulacji,
- rozwijanie intuicji geometrycznej, utrwalanie pojęcia koło,
- poznawanie charakterystycznych cech różnych przedmiotów,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania poleceń N.,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- stwarzanie okazji do różnorodnej działalności plastycznej.
4.Idzie jesień… przez las, park 26.09.2022-30.09.2022
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
- poznawanie środowiska leśnego oraz zasad zachowania się w lesie,
- rozwijanie umiejętności obrazowania ruchem tekstu piosenki,
- rozwijanie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- utrwalanie charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- zachęcanie do uważnego słuchania poleceń,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozbudzanie zainteresowania światem przyrody.
Tematyka kompleksowa:
- Idzie jesień przez ogród i sad
- Idzie jesień do zwierząt
- Co z czego otrzymujemy
- Idzie jesień z deszczem
Piosenka: „Jesień w sadzie i ogrodzie” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)
1. Już na drzewach w sadzie i grządkach w ogrodzie
dojrzały przysmaki , które jemy co dzień.
Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2
- Pójdziemy z koszami, każdy coś przyniesie.
Czy już wszyscy wiecie ,co nam dała jesień?
Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszkę,
złotą dynię , jabłko, śliwkę i dojrzałą gruszkę./ x2
Wiersz: „W spiżarni” – B. Szelągowska
W spiżarni: kapusta, czerwone buraki,
marchewka, cebula, a w workach ziemniaki.
Na półkach słoiki: w nich ogórki, dżemy.
I te wszystkie skarby zimą chętnie zjemy.
Piosenka: „Jesienne zapasy” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)
Dziś od rana hyc, hyc, hyc, wiewióreczka mała,
nie chce robić prawie nic, tylko by skakała.
Ref. Orzeszków nie chce zrywać, do dziupli nie chce nosić,
a gdy nadejdzie zima, sąsiadów będzie prosić.
Dziś od rana tup, tup, tup, chomik gdzieś wędruje,
nie chce robić prawie nic, tylko maszeruje.
Ref. Owoców nie chce zbierać, do domu swego nosić,
a gdy nadejdzie zima, sąsiadów będzie prosić.
Dziś od rana pi, pi, pi, myszka bardzo mała,
nie chce robić prawie nic, tylko by leżała.
Ref. Ziarenek nie chce szukać, do norki nie chce nosić,
a gdy nadejdzie zima, sąsiadów będzie prosić.
Przyszły do nich mamy trzy, pogroziły palcem:
-Dość lenistwa, dosyć psot do roboty malce.
Ref.: Chomik nosi owoce, orzeszki zaś wiewiórka,
A mała polna myszka ziarenka oraz piórka.
Piosenka: „Na mlecznej rzece” (sł. i muz. K. Gowik)
Płynie sobie mleczna rzeka i pyszności niesie z mleka:
masło, serek, czekoladki, batoniki, mleczne żelki, ze śmietanką jogurciki.
Lecz najważniejsze dla ochłody i dla zgody to są pyszne lody!
Ref.: Pa-ram-pam-pam. Pa-ram-pam-pam. To są pyszne lody!
Płynie rzeka tuż przy łące, na niej statek cały w mące.
Z mąki chlebek i pierożki, i bułeczka, naleśniki, pączki, pizza i ciasteczka.
Lecz najważniejszy – pyszny, wielki, kolorowy – tort urodzinowy!
Ref.: Pa-ram-pam-pam. Pa-ram-pam-pam. Tort urodzinowy!
Piosenka: „Deszczyk” (słowa i muzyka B. Forma)
Kapu-kapu, pada deszcz, strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam: martwić się nie trzeba.
Ref.: Weź parasol zaraz do ręki, włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki i wesoło ruszaj w drogę.
Weź parasol zaraz do ręki, włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki i wesoło ruszaj w drogę. (2x)
Kapu-kapu, kapu, kap, deszczyk z nieba leci,
w kroplach deszczu, nucąc tak, idą sobie dzieci.
Ref.: Weź parasol…
Kapu-kapu, pada deszcz, wszystko mokre w koło.
Przez kałuże sobie skacz, śmiejąc się wesoło.
Ref.: Weź parasol…
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na październik:
- Idzie jesień przez ogród i sad: 3.10-7.10.2022
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania,
· rozwijanie spostrzegawczości oraz mowy,
· rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
· wykonanie układu ruchowego do piosenki,
· rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci,
· rozwijanie umiejętności rachunkowych,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· utrwalanie nazw najczęściej spotykanych warzyw i owoców,
· utrwalanie znajomości kolorów,
· rozwijanie umiejętności plastycznych.
2.Idzie jesień do zwierząt: 10.10- 14.10.2022
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy,
· poznawanie miejsc, w którym jeże chronią się przed nadchodzącą zima,
· łączenie śpiewu z elementem ruchu,
· rozwijanie poczucia rytmu,
· poznawanie sposobów przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy,
· rozwijanie orientacji przestrzennej,
· rozbudzanie zainteresowań światem zwierząt,
· rozwijanie sprawności ruchowej,
· poznawanie wyglądu i sposobu odżywiania się wiewiórki,
· rozwijanie sprawności manualnej.
3.Co z czego otrzymujemy: 17.10-21.10.2022
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu empatii i wrażliwości,
· poznawanie pochodzenia i wykorzystania wełny,
· łączenie ruchu z piosenką,
· kształtowanie poczucia rytmu,
· zapoznanie z etapami powstawania mąki,
· właściwe posługiwanie się monetami w zabawie,
· rozwijanie sprawności ruchowej,
· rozwijanie orientacji przestrzennej,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· poznawanie znaczenia drzew w przyrodzie.
- Idzie jesień z deszczem: 24.10-28.10.2022
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne):
· poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni,
· zwracanie uwagi na środki ostrożności,
· instrumentacja do piosenki,
· rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
· rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość,
· dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów, próby kontynuowania rytmu,
· rozwijanie sprawności ruchowej,
· utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu,
· rozwijanie sprawności manualnej.
Tematyka kompleksowa na listopad:
- Moja rodzina
- Mój dom
- Moje prawa i obowiązki
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo
Piosenka: „Moja mama i mój tata” sł. i muz. Jolanta Kucharczyk
- To właśnie moja mama, a to mój tata,
najlepszy chyba duet z całego świata.
Gdy mama zwykle nami i domem się zajmuje,
to tata majsterkowicz wciąż wszystko reperuje.
Ref.: Rower, pralkę i suszarkę, i zepsuty kran,
zamek w szafce i szufladce – wszystko zrobi sam.
Czy się okno nie domyka, czy też skrzypią drzwi,
tata wszystko to naprawi w mig.
Tata wszystko to naprawi w mig.
- Więc mama robi obiad, zakupy, pranie,
i o porządek w domu dba doskonale.
Upiecze pyszne ciasto i tort udekoruje,
a tata majsterkowicz wciąż wszystko reperuje
Ref.: Rower, pralkę i suszarkę…
Piosenka: „Urządzenia domowe” słowa i muz. D. i K. Jagiełlo
Do czego służy pralka? Wiadomo, że do prania.
Do czego telewizor? Już wiem – do oglądania.
Do czego służy kuchnia, na pewno dobrze wiesz,
to na niej ugotujesz, co potem chętnie zjesz.
Do czego służy szafa? To miejsce na ubrania.
Do czego zaś odkurzacz? Znów wiem, do odkurzania.
Do czego mikrofala, na pewno dobrze wiesz,
w niej można podgrzać wszystko, co potem chętnie zjesz.
Do czego służy toster? Do chleba tostowania.
Do czego służy czajnik? Do wody gotowania.
Do czego jest lodówka, na pewno dobrze wiesz,
w niej możesz schłodzić wszystko, co potem chętnie zjesz.
Piosenka „Porządki” sł. i muz. J. Kucharczyk
Lubię czystość, więc porządek w swym pokoju zawsze mam;
książki, misie, samochody, każda rzecz swe miejsce ma.
Ref.: Co dzień rano łóżko ścielę i podlewam kwiatki,
pozamiatam, poodkurzam, posprzątam zabawki.
Jak to miło, gdy mój pokój od rana czystością lśni;
nie potrzeba dużo pracy, by porządek zawsze był.
Ref.: Co dzień rano…
Piosenka „Wszystkie dzieci chcą być zdrowe” sł. i muz. K. Gowik
Kto chce zdrowe ząbki mieć, musi pastą czyścić je.
Kto chce cały czysty być, wodą z mydłem musi się myć!
Ref.: Wszystkie dzieci chcą być zdrowe i wszystkie chcą być grzeczne.
Do zabawy wciąż gotowe i bardzo bezpieczne.
Kto chce zdrowy brzuszek mieć, musi dobre rzeczy jeść.
Kto chce przez ulicę przejść, musi z mamą na pasy wejść.
Ref.: Wszystkie dzieci chcą… / bis
Kto chce bardzo silny być, musi co dzień mleko pić.
Kto chce rosnąć tak jak las – gimnastyką zająć się czas!
Ref.: Wszystkie dzieci chcą… /bis
Wiersz I. Salach „Zdrowie”
Wszystkie dzieci chcą być zdrowe wiosną, latem czy jesienią
i dlatego o tej porze witaminy sobie cenią.
Tomek zjada liść sałaty, jabłko chrupie mała Ania,
a rzodkiewki i ogórki na surówkę potnie Hania.
Grześ surówkę palcem trąca, wcale miska go nie nęci.
Zjadaj, Grzesiu, będziesz zdrowy, trzeba tylko trochę chęci.
Zjedz surówkę, to urośniesz – ale Grzesio robi miny
i nie wierzy, że w tej misce siedzą same witaminy.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne):
Tydzień pierwszy (2.11– 4.11.2022r.)
Temat: Moja rodzina.
· nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny,
· rozwijanie percepcji słuchowej,
· rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce,
· reagowanie na ustalone sygnały,
· wzbogacanie wiedzy o swojej rodzinie,
· rozwijanie umiejętności matematycznych,
· zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z członkami swojej rodziny,
· rozwijanie sprawności ruchowej,
· wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną,
· rozwijanie sprawności manualnej.
Tydzień drugi (7.11 – 10.11.2022r.)
Temat: Mój dom.
· zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania,
· zwracanie uwagi na architekturę, dostrzeganie różnic w wyglądzie domów,
· rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
· opanowanie tekstu i melodii nowej piosenki,
· rozwijanie umiejętności matematycznych,
· zgodne współdziałanie z innymi dla osiągnięcia wybranego celu,
· rozwijanie reakcji na sygnał,
· rozwijanie sprawności ruchowej,
· rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat,
· rozwijanie sprawności manualnej.
Tydzień trzeci (14.11 – 18.11.2022r.)
Temat: Moje prawa i obowiązki.
· poznawanie obowiązków poszczególnych członków rodziny,
· zachęcanie do pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków,
· rozwijanie reakcji na ustalone sygnały,
· rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
· rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość,
· rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiotach i treściach,
· doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i zapamiętania poleceń;
· nabywanie sprawności fizycznej,
· utrwalanie wiadomości na temat praw i obowiązków dziecka,
· rozwijanie sprawności manualnej.
Tydzień czwarty (21.11 – 25.11.2022r.)
Temat: Moje zdrowie i bezpieczeństwo.
· zrozumienie konieczności zażywania lekarstw,
· poznawanie zasad bezpieczeństwa związanych z zażywaniem lekarstw,
· rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
· rozwijanie umiejętności wokalnych,
· zapoznawanie z podstawowymi zasadami zdrowego odżywiania,
· rozwijanie sprawności rachunkowych,
· rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i zapamiętywania poleceń,
· nabywanie sprawności fizycznej,
· kształtowanie nawyków higienicznych,
· rozwijanie sprawności manualnej
Tematyka kompleksowa na grudzień:
- Jak wyglądał świat przed milionami lat
- Idzie zima ze śniegiem
- Idą święta
- Idą święta
Piosenka: „Kolega dinozaur” (sł. i muz. J. Kucharczyk)
I. Czy znacie mojego kolegę dinozaura?
Dziś chowa się w małej książeczce.
Dawno, dawno temu mieszkał tu, na ziemi,
i o tamtych czasach opowiada chętnie.
Ref.: Gdy rosły na ziemi ogromne rośliny, a wkoło wielkie wulkany dymiły,
na naszej planecie mieszkały olbrzymy, straszne dinozaury. Straszne dinozaury.
II. To wtedy powstały bezkresne oceany,
wysokie tworzyły się góry
i na wszystkich lądach, w morzach, oceanach
królowały wielkie gady – dinozaury.
Ref.: Gdy rosły na ziemi ogromne rośliny…
Wiersz: „Dinozaury” (autor nieznany)
Ogon, tułów, szyja, głowa…
Postać prawie jest gotowa.
Jeszcze tylko cztery nogi i wychodzi potwór srogi.
Taki duży wśród zarośli…
Pewnie byśmy za nim poszli.
Lecz to było wieki temu.
Teraz już go nie znajdziemy.
Spytasz – czemu ?
Bo wymarły.
Mam na myśli – dinozaury.
Piosenka: „Pierwszy śnieg” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)
I. Od samego ranka pada śnieg. Cała droga nim zasłana.
Dzieci wyszły z domów, cieszą się, ulepiły już bałwana.
Ref.: Zima przyszła już, gwiżdże wiatr, gwiżdże wiatr,
trzeszczy mróz, trzeszczy mróz.
Zima przyszła już, gwiżdże wiatr, trzeszczy mróz.
II. Narty przypiął sobie mały Krzyś, łyżwy założyła Jola,
wszystkie dzieci jechać dzisiaj chcą na saneczkach do przedszkola.
Ref.: Zima przyszła…
III. Nawet mały kotek cieszy się, łapiąc w łapki płatki śniegu.
Chciał dogonić wszystkich – no i bęc, wpadł na zaspę w pełnym biegu.
Ref.: Zima przyszła…
Wiersz „Pracowita zima” – K. Datkun-Czerniak
Zima, zima biała, drogi zasypała.
Z chmury śnieg prószy, mróz szczypie w uszy.
Wszystko ubielone, śniegiem przyprószone.
Lód lśni już na rzekach, a zima narzeka:
– Tyle pracy jeszcze mam! Czy ja sobie radę dam?
Gdy już wszystko pobieliła, wodę w rzekach zamroziła,
zaprosiła dzieci w koło: – Śniegiem bawcie się wesoło!
Zróbcie śnieżki i bałwanki. I na górkę! I na sanki!
Rzekła jeszcze: – I niech każde z was pamięta!
Najważniejsza w zimie sprawa to bezpieczna jest zabawa.
Piosenka: „Już święta” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
I. Bielutki śnieg pokrył świat, wiatr zimny kolędy gra.
Ref.: Już święta, święta, choinka lampkami lśni.
Święta, święta, wokół choinki my.
II. Złocistych świec ciepły blask, wigilię już zacząć czas.
Ref.: Już święta, święta…
III. Na stole świąteczny karp i tyle niezwykłych dań.
Ref.: Już święta, święta…
IV. Prezentów ogromny stos i życzeń świątecznych moc.
Ref.: Już święta, święta…
V. Patrz, gwiazdka na niebie, hen, życzenia nam wszystkim śle.
Ref.: Już święta, święta…
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w GRUDNIU (cele ogólne):
Tydzień pierwszy (28.11- 02.12. 2022 r.)
Temat: Jak wyglądał świat przed milionami lat
· rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na przekazie literackim,
· wzbogacanie wiedzy na temat warunków panujących w prehistorycznym lesie,
· kształtowanie poczucia rytmu,
· wykorzystywanie nowych efektów dźwiękowych,
· rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
· rozwijanie umiejętności matematycznym,
· zachęcanie do uważnego słuchania N.,
· rozwijanie sprawności ruchowej,
· budzenie zainteresowania dzieci historią Ziemi,
· rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni przestrzennej.
Tydzień drugi (5.12.- 9.12.2022r.)
Temat: Idzie zima ze śniegiem.
· dostrzeganie w krajobrazie zmian charakterystycznych dla zimy,
· wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego,
· rozwijanie umiejętności wokalnych,
· rozwijanie umiejętności reagowania na zmianę dynamiki,
· rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
· rozwijanie umiejętności matematycznych,
· zachęcanie do uważnego słuchania poleceń N.,
· rozwijanie sprawności ruchowej, rozwijanie sprawności manualnej
· wzbogacanie wiedzy o wyglądzie płatków śniegu.
Tydzień trzeci i czwarty (12.12. – 23.12.2022r.)
Temat: Idą święta.
· poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
· wzbogacanie zasobu słownictwa,
· utrwalanie gry na poznanych instrumentach,
· kształtowanie poczucia rytmu,
· rozwijanie sprawności rachunkowych,
· utrwalanie pojęć: wysoko, nisko.
· rozwijanie sprawności ruchowej,
· rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
· rozwijanie sprawnościowi manualnej.
Tematyka kompleksowa na styczeń:
- Mijają dni, miesiące, lata….
- Zima i zwierzęta
- Babcia i dziadek
- Bezpieczeństwo
Piosenka „Nie jestem już maluchem” (sł. i muz. Krystyna Gowik)
1.Wszystkie dzieci szybko rosną-trochę zimą, trochę wiosną.
Butki robią się za ciasne i każdy ma już zdanie własne.
Ref.: Każdego dnia troszeczkę rosnę,
każdego dnia troszeczkę więcej wiem.
A kiedy miną miesiące i lata,
to będę duża ( duży ) jak mama i tata.
2.Już kurteczka za malutka, czapka jak dla krasnoludka.
Gdy wychodzę na spacerek, to już za mały mój rowerek.
Ref.: Każdego dnia…
3.Czy wy wiecie, czy nie wiecie, ja już duża (duży) jestem przecież!
Tyle obok mniejszych dzieci. Ach, jak ten czas mi szybko leci!
Ref.: Każdego dnia……..
Piosenka: „Dokarmiamy ptaki” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
Przyszła zima zasypała śniegiem cały świat,
pod kołderką skryła ziarnka i nasionka traw.
Ref.: Hej, wróbelki, sikoreczki, nie bójcie się zimy!
Dzieci dla was już szykują kawałki słoniny
I nasionka słonecznika, i okruszki chleba.
Będzie dla was smakołyków tyle, ile trzeba.
Zimno w lesie, zimno w parku, straszny śnieg i mróz,
ale ptaszki się nie boją, nie są głodne już.
Ref.: Hej, wróbelki, sikoreczki……
Zima może sypać śniegiem, mroźnym wichrem wiać,
ale ptaszki już spokojnie mogą w gniazdach spać.
Ref.: Hej, wróbelki, sikoreczki……
Piosenka: „Babcia i dziadek” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
Gdy mama nie ma czasu, a tata w pracy jest,
to ukochana babcia przygarnie chętnie mnie.
Ref.: To babcia, babcia, babcia wciąż uczy, jak mam żyć,
o dawnych pięknych czasach opowie tak jak nikt.
I zawsze mi pomoże, bo wciąż tuż obok jest.
Przytuli, pocałuje. Tak bardzo kocha mnie!
- Gdy mama robi pranie, a tata wyjazd ma,
jest zawsze przy mnie dziadek. On świetnie o mnie dba.
Ref.: To dziadek, dziadek, dziadek wciąż uczy, jak mam żyć,
o dawnych pięknych czasach opowie tak jak nikt.
I zawsze mi pomoże, bo wciąż tuż obok jest.
Przytuli, pocałuje. Tak bardzo kocha mnie!
Wiersz: „Święto Dziadków”(autor nieznany)
Babcia z Dziadkiem dziś świętują wszystkie wnuki więc pracują.
Zetrą kurze w każdym kątku, przypilnują dziś porządku.
W kuchni błyszczą już talerze, wnusia babci bluzkę pierze.
Wnusio już podaje kapcie–bardzo kocham swoją babcię.
Dzisiaj wszystkie smutki precz, święto dziadków ważna rzecz!
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w styczniu (cele ogólne):
Tydzień pierwszy (02.01- 05.01. 2023r.)
Temat kompleksowy: Mijają dni, miesiące, lata…
· Będziemy uczestniczyć we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
· Będziemy uczestniczyć we wspólnych zabawach.
· Będziemy dostrzegać rytm w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania, dostrzeżonego rytmu.
· Będziemy dostrzegać rytmiczną organizacje czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
· Będziemy uczestniczyć w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
· Będziemy dzielić się swoimi przeżyciami.
Tydzień drugi (09.01-13.01.2023)
Temat kompleksowy : Zima i zwierzęt
Będziemy obserwować przyrodę w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
o Będziemy nazywać ptaki odwiedzające karmnik; dokarmianie ich.
o Będziemy rozpoznawać i nazywać figury, znaki, symbole.
o Będziemy skupiać uwagę na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
o Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchem narządów artykulacyjnych.
o Będziemy określać położenie przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
· Będziemy układać dowolne kompozycje z klocków w kształcie figur geometrycznych.
o Będziemy rysować, malować – korzystając z różnych materiałów i przyborów.
Temat kompleksowy: Babcia i dziadek
Termin realizacji: 16.01-20.01.2023
· Będziemy nazywać członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
Będziemy uczestniczyć w przedszkolnych spotkaniach (uroczystościach) z rodzicami, dziadkami z okazji ich świąt; wręczanie upominków, przedstawianie krótkiego programu artystycznego.
· Będziemy uczestniczyć we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
· Będziemy odpowiadać na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
· Będziemy występować w krótkich montażach słowno-muzycznych z okazji Dnia Babci i Dziadka.
· Będziemy uczestniczyć w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
· Będziemy uczestniczyć w zabawach ruchowych.
Temat kompleksowy: Bezpieczeństwo
Termin realizacji: 23.01-27.01.2023
· Poznamy numery alarmowe: 999, 998, 997 i 112.
· Będziemy uczestniczyć w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
· Poznamy rolę lekarza w dbaniu o zdrowie.
· Będziemy dostrzegać związek pomiędzy chorobą a leczeniem, akceptowanie konieczności leczenia.
Będziemy uczestniczyć w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela oraz we wspólnych swobodnych zabawach.
· Będziemy określać rolę różnych zawodów w życiu społecznym.
· Będziemy opisywać charakterystyczne cechy i ról wybranych zawodów, np.: policjant, strażak, lekarz itp.
· Będziemy wykorzystywać figury geometryczne w ćwiczeniach, zabawach, grach.
· Będziemy obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
Tematyka kompleksowa na luty:
- Baśnie, bajki, bajeczki
- Muzyka wokół nas
- Nie jesteśmy sami w kosmosie
- Zawody
Piosenka „Połykacz bajek” (D. Zawadzka, muz. J. Zając)
I Jestem połykaczem bajek
(do łakomstwa się przyznaję!).
Schrupię tyle opowieści,
ile w brzuchu się pomieści.
Ref.: Mniam, mniam, mniam,
mniam, mniam, mniam.
Ja apetyt wielki mam.
Mniam, mniam, mniam,
mniam, mniam, mniam.
Każdej książce radę dam.
II. Na śniadanie zjadam pierwszy
krótki, rymowany wierszyk.
A na obiad księgę starą
(bo jest długa jak makaron!).
Ref.: Mniam, mniam
„Śpiewaj tak, jak on muzyka” J. Mackiewicz
I. Szumią w lesie stare drzewa,
kos piosenkę z nami śpiewa.
Ref.: Śpiewaj, śpiewaj
tak, jak on:
din don, din don, din don.
Din don, din don, din don.
II. Siedzi czyżyk na gałązce,
szpak zaprosił go na koncert.
Ref.: Śpiewaj, śpiewaj
tak, jak on:
din don, din don, din don.
Din don, din don, din don.
III. Dzięcioł stuka w korę drzewa,
cały las już z nami śpiewa.
Ref.: Śpiewaj, śpiewaj tak
jak on:
din don, din don, din don.
Din don, din don, din don.
Z ufoludkiem w kosmos” (sł. i muz. Krystyna Gowik)
I. Dziś przyleciał ufoludek w swojej rakiecie.
Śmieszny ludzik, co na innej mieszka planecie.
I zaprosił na wycieczkę wszystkie dzieci,
i rakietą w wielki kosmos z nami poleci.
Ref.: Więc wsiadajcie do rakiety szybko, bo już czas!
To jest mały ufoludek – w kosmos wiezie nas!
II. Oglądamy z bliska gwiazdy oraz planety,
wszystko widać bardzo dobrze z naszej rakiety.
Ufoludek wciąż się śmieje, ucieszony.
Jak się śmieje, to się robi jasnozielony!
Ref.: Więc wsiadajcie…
III. I wracamy już na Ziemię, do naszej sali,
ufoludek śle całusy i pędzi dalej.
Może zaraz gdzieś daleko znów poleci
i zabierze na wycieczkę kosmiczne dzieci.
Ref.: Więc wsiadajcie……
Wiersz Jadwigi Koczanowskiej „Ufoludki”
W piaskownicy za przedszkolem
wylądował srebrny spodek,
a ze spodka już po chwili
ufoludki wyskoczyły.
Małe, zwinne i zielone,
mądre i zaciekawione,
wymierzyły i zbadały
ławki, piłki, trawnik cały.
Odleciały Mleczną Drogą
na planetę Togo-Togo.
Został po nich pył magiczny,
taki był mój sen kosmiczny
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w LUTYM (cele ogólne):
Tydzień pierwszy (30.01.2023-03.02.2023)
Temat kompleksowy: Baśnie, bajki, bajeczki
- poznawanie wybranych wartości (prawdomówność),
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci – poznanie nowej techniki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności skupiania i utrzymywania uwagi na określonym zadaniu,
- poznanie melodii i tekstu nowej piosenki,
- rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach,
- układanie kompozycji z figur geometrycznych,
- kształtowanie prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu,
- układanie obrazków według kolejności zdarzeń,
- wyrabianie empatii,
- zachęcanie do udzielania pomocy osobom potrzebującym.
Tydzień drugi (06.02.2023-10.02.2023)
Temat kompleksowy: Muzyka wokół nas
- zapoznanie z nazwami i brzmieniem wybranych instrumentów,
- pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej,
- odbieranie i nazywanie wrażeń słuchowych,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- uczestniczenie w zabawach badawczych,
- poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim kontakcie z nimi,
- poznanie nowej piosenki,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości: wzrokowej i słuchowej,
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów i usłyszanych dźwięków z wymienieniem liczebników głównych w zakresie 4; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności budowania prostych zdań,
- wypowiadanie się na temat obrazka,
- rozbudzanie zainteresowań muzycznych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z rolą muzyki w życiu człowieka,
- nazywanie i rozróżnianie wybranych instrumentów muzycznych.
Tydzień trzeci (13.02.2023-17.02.2023)
Temat kompleksowy: Nie jesteśmy sami w kosmosie
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
- dostarczanie wiadomości na temat Układu Słonecznego,
- rozbudzanie wyobraźni przestrzennej i kreatywności,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznanie nowej piosenki,
- rozwijanie zdolności szybkiej reakcji na ustalone hasła,
- rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych i wybranych barw pochodnych,
- rozwijanie postawy badawczej,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zaznajomienie ze środkami transportu,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
- poznawanie ciekawostek związanych z kosmosem.
Tydzień czwarty (20.02.2023-24.02.2023)
Temat kompleksowy: Zawody
- budowanie wiedzy dzieci o świecie społecznym – zapoznanie z różnymi rodzajami zawodów,
- zwrócenie uwagi na wartość pracy ludzkiej,
- zapoznanie dzieci z atrybutami charakterystycznymi dla danego zawodu,
- organizowanie sytuacji sprzyjających poszerzaniu zasobu słownictwa o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia,
- doskonalenie umiejętności pracy – indywidualnej, w parach i w grupach,
- rozwijanie umiejętności argumentowania swojego wyboru,
- kształtowanie zdolności prezentowania się na forum grupy
Tematyka kompleksowa na marzec:
- Zwierzęta dżungli i sawanny
- Zwierzęta naszych pół i lasów
- Marcowa pogoda
- Wiosenne przebudzenie
- Wiosenne powroty
Piosenka „Dżungla”
- Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
- Ambo, Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
w dłoni coś smacznego zawsze ma.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają…
Piosenka „Sąsiedzi” sł. i muz. K. Gowik
- My mieszkamy w domu, bawimy się w przedszkolu.
Mała myszka, mały chomik biegają po polu.
Mała myszka, mały chomik biegają po polu.
My lubimy jeść obiadek razem z całą grupą.
Mała myszka, mały chomik ziarna zboża chrupią.
Mała myszka, mały chomik ziarna zboża chrupią.
Ref.: Mała myszka, mały chomik dobrzy to sąsiedzi.
Każde mieszka w ciepłej norce,
sąsiada czasem odwiedzi.
- Dzieci śpią w łóżeczkach, zabawek dużo mają.
Rudy lisek i zajączek w lesie się chowają.
Rudy lisek i zajączek w lesie się chowają.
Dzieci lubią place zabaw z piaskiem, z huśtawkami.
Rudy lisek i zajączek bawią się szyszkami.
Rudy lisek i zajączek bawią się szyszkami.
Ref.: Rudy lisek i zajączek dobrzy to sąsiedzi.
Każdy mieszka w ciepłej norce (*jamce).
Sąsiada czasem odwiedzi.
Piosenka „Pada deszcz” sł. i muz. B. Forma
I.Pada deszcz kapu, kap,
idą dzieci człap, człap, człap.
Idzie też Oli brat
po kałużach człap, człap, człap.
Ref.:
Dziś od rana deszczyk pada,
z deszczem świetna jest zabawa.
- Pada deszcz kapu, kap,
wszyscy tańczą szlap, szlap, szlap.
I ja też, szlap, szlap, szlap,
tańczę z deszczem chlap, chlap, chlap.
Ref.:
Dziś od rana deszczyk pada,
z deszczem świetna jest zabawa.
Piosenka „Spotkanie z wiosną” sł. i muz. B. Forma
I Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj.
Słychać świergot ptaków.
A w ogrodzie spotkać można
miłych przedszkolaków.
Ref: Wiosna wiosna przyszła do nas
bierzmy się za ręce.
Pośród młodej bujnej trawy
kwiatów coraz więcej.
Wiersz „Czekam na wiosnę” K. Datkun – Czerniak
Dość mam sanek,
nart i śniegu.
Chcę już w piłkę grać!
Po zielonej trawie biegać,
w berka sobie grać!
Dość mam chlapy i roztopów,
szarych smutnych dni.
Przybądź wiosno jak najprędzej,
rozchmurz niebo mi.
Przynieś kwiaty, promień słonka,
zieleń liści, ptaków śpiew.
Niech zadźwięczy pieśń skowronka.
Przybądź proszę cię!
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w MARCU (cele ogólne):
Tydzień pierwszy (27.02.2023 – 03.03.2023)
Temat kompleksowy: Zwierzęta dżungli i sawanny
- zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania,
- zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi żyjącymi w dżungli lub na sawannie,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznanie nowej piosenki,
- rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni,
- poszerzanie wiadomości na temat wybranych owoców egzotycznych,
- poznawanie właściwości bananów i fig, w tym walorów smakowych,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozpoznawanie i wyrażanie emocji,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci,
- rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej,
- utrwalanie wiadomości na temat zwierząt egzotycznych,
- aktywizowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie różnego typu zagadek.
Tydzień drugi (06.03.2023 – 10.03.2023)
Temat kompleksowy: Zwierzęta naszych pół i lasów
- poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie i na polu,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zachęcanie do dbałości o porządek i wystrój sali,
- wzbogacanie zasobu słownictwa,
- wzbogacenie wiedzy dotyczącej zwierząt i środowiska, w którym żyją,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- przestrzeganie ustalonych zasad zachowania,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt,
- rozwijanie umiejętności budowania prostych zdań, poprawnych pod względem gramatycznym,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania instrukcji przekazywanej przez N.,
- zwrócenie uwagi na różnice w sposobie poruszania się zwierząt,
- rozwijanie logicznego myślenia i spostrzegawczości wzrokowej.
Tydzień trzeci (13.03.2023 – 17.03.2023)
Temat kompleksowy: Marcowa pogoda
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną,
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej,
- kojarzenie zjawisk atmosferycznych z porami roku,
- poznawanie w zabawie właściwości farb i zjawiska mieszania się kolorów,
- wyrabianie umiejętności reagowania określonymi ruchami na dźwięki,
- rozwijanie zdolności swobodnego poruszania się w przestrzeni,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- utrwalanie pojęć: długi, krótki,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie orientacji w obrębie ciała,
- przekazywanie wiedzy dotyczącej pogody,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie wyobraźni,
- uczestniczenie w samodzielnych zabawach w teatr, z wykorzystaniem różnych akcesoriów,
- zapoznanie z ludowym zwyczajem pożegnania zimy.
Tydzień czwarty (20.03.2023 – 24.03.2023)
Temat kompleksowy: Wiosenne przebudzenie
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
- wzbogacanie wiadomości przyrodniczych,
- rozwijanie ciekawości poznawczej,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny,
- zgodne współdziałanie z rówieśnikami,
- rozwijanie koncentracji,
- utrwalanie posiadanych wiadomości na temat pór roku,
- rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wzbogacanie wiadomości na temat etapów rozwojowych wybranych kwiatów,
- utrwalanie wybranych kolorów,
- poszerzanie wiedzy na temat zmian zachodzących wiosną w życiu małych zwierząt,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków wiosennych kwiatów.
Tydzień piąty (27.03.2023 – 31.03.2023)
Temat kompleksowy: Wiosenne powroty
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
- zapoznawanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski,
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych ptaków, ich budowy i upierzenia,
- rozwijanie spostrzegawczości i wrażliwości dotykowej oraz sprawności manualnej,
- doskonalenie aparatu mowy,
- rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
- wzbogacenie wiadomości na temat wyglądu i zwyczajów bociana,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów ptaków wiosną,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
- zapoznanie z pierwszymi motylami spotykanymi wiosną,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wiadomości na temat ptaków,
- aktywizowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek.
Tematyka kompleksowa na kwiecień:
- Wielkanoc
- Wiosna na wsi
- Dbamy o przyrodę
- Moja miejscowość, mój region
Piosenka „Wielkanocny poranek” sł. i muz. A. Galica, muz. T. Pabisiak
W wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem baranek.
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,
dzwoni dzwonkiem baranek.
Ref.
Wielkanocne kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc, wierzbę pytają / x2
A kurczątka z zającem
podskakują na łące.
Hop, hop, hop, hop, hop, hop,
podskakują na łące.
Ref.
Wielkanocne kotki …
Piosenka „Na naszym podwórku” sł. D. Zawadzka, muz. A. Miś
I.Na naszym podwórku zwierząt jest bez liku.
Konik w stajni, mysz w spiżarni, a kurki – w kurniku.
Ref.: „Ihaha!” – rży nasz konik.
„Me, me, me”, z kózką w chórku.
Dobrze nam tu razem na naszym podwórku.
II. Na naszym podwórku jest bardzo wesoło.
Kurki gdaczą, kaczki kwaczą, piesek biega w koło.
Ref.: „Kwa, kwa, kwa” – kwacze kaczka.
„Ko, ko, ko” – kurki w chórku.
Bardzo nam wesoło na naszym podwórku.
III. Na naszym podwórku zwierzęta się czubią.
Kot mysz łapie, piesek chrapie, lecz wszyscy się lubią.
Ref.: „Hau, hau, hau” – piesek szczeka.
„Miau, miau, miau” – z kotkiem w chórku.
Wszyscy się lubimy na naszym podwórku.
Piosenka „Ekologiczne reggae” sł. R. Ragan, muz. M. Ziółkowska
- Czysta Ziemia, zdrowa woda,
błękit nieba i przyroda,
to prawdziwe skarby nasze,
gdy jest jasno, światło gaszę.
Ref.: Lubisz przyrodę – szanuj ją.
Ziemia to jest nasz wspólny dom.
2. Sarna biegnie, skrajem łąki.
Leci motyl do biedronki.
Piękny zapach lasu czuję…
Śmieci w domu posortuję!
Ref.: Lubisz przyrodę – szanuj ją.
Ziemia to jest nasz wspólny dom.
3. Jedźmy razem nad jeziora,
lato to najlepsza pora!
Czy wyrażasz na to zgodę?
Ale najpierw – zakręć wodę!
Ref.: Lubisz przyrodę – szanuj ją.
Ziemia to jest nasz wspólny dom.
Piosenka „Tu mieszkam” sł. E. Jarząbek, muz. K. Żesławski
- To jest moje miasto, zna historii wiele.
Ratusz, zamek, rynek i piękne aleje.
Ref.: Kocham moje miasto,
miasteczko czy wieś.
Legendami swymi słynie.
Czy je poznać chcesz?
- Chodzę ulicami, zwiedzam i poznaję
moich sławnych przodków piękne obyczaje.
Ref.: Kocham moje miasto…
- Bo gdy będę babcią z siwiuteńkim włosem,
będę nucić wnukom cichuteńkim głosem.
Ref.: Kocham swoje miasto…
Wiersz „Domy zwierząt” Iwona Fabiszewska
W chlewiku mieszka świnka, korytko stoi tam,
A w budzie siedzi piesek, nie lubi, gdy jest sam.
W kurniku kury gdaczą, nocą na grzędach śpią,
A konie stoją w stajniach i głośno czasem rżą.
A krowy? Pewnie wiecie, obory to ich dom.
Gdy wrócą już z pastwiska, tu muczą piosnkę swą.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w KWIETNIU (cele ogólne):
Tydzień pierwszy (03.04.2023 – 07.03.2023)
Temat kompleksowy: Wielkanoc
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi,
- zachęcanie do wypowiadania się w grupie,
- współdecydowanie o aranżacji sali przedszkolnej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z tradycją malowania pisanek,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- reagowanie na ustalone sygnały: słowne i muzyczne,
- określanie kierunków ruchu,
- rozwijanie umiejętności rachunkowych,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- utrwalanie umiejętności ustawiania się w parach, w rzędzie,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
- rozwijanie mowy,
- zachęcanie do podejmowania działalności plastycznej,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
Tydzień drugi (11.04.2023 – 14.04.2023)
Temat kompleksowy: Wiosna na wsi
- utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
- zapoznanie z pracą rolnika,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zwracanie uwagi na wykorzystanie całej powierzchni kartki podczas rysowania,
- utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt wiejskich – dorosłych i młodych,
- zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie osobników – dorosłego i młodego,
- rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewania piosenki,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie szybkiej reakcji na sygnał,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt wiejskich,
- rozwijanie umiejętności działania zgodnie z instrukcją słowną,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych,
- przełamywanie nieśmiałości i lęku przed wystąpieniami publicznymi
Tydzień trzeci: (17.04.2023 – 21.04.2023)
Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- kształtowanie postawy proekologicznej,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego wypowiadania się,
- zachęcanie do obserwowania przyrody,
- rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce,
- rozwijanie zdolności skupienia uwagi,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- zachęcanie do uprawiania roślin,
- rozwijanie koncentracji i spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- zachęcanie do dbania o środowisko,
- poznawanie właściwości fizycznych wybranych odpadów,
- kształtowanie nawyków ekologicznych,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i sprawności manualnej,
- utrwalanie wiadomości na temat sposobów ochrony przyrody,
- rozwijanie umiejętności rachunkowych
Tydzień czwarty: (24.04.2023 – 28.04.2023)
Temat kompleksowy: Moja miejscowość, mój region
- przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze i właściwego zachowania się w miejscach publicznych,
- rozwijanie zainteresowania miejscem zamieszkania,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
- przybliżanie wiadomości na temat polskich gór,
- utrwalanie wiedzy na temat instrumentów perkusyjnych,
- rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się w rytm muzyki,
- zwracanie uwagi na architekturę miejscowości zamieszkania,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- poznawanie cech charakterystycznych dla wsi i dla miasta,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej oraz myślenia logicznego,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole,
- rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej,
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych miast w Polsce,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności artykulacyjnej.
Tematyka kompleksowa na maj:
- Moja ojczyzna
- Łąka w maju
- Święto rodziców
- Niby tacy sami, a jednak inni
Piosenka „Moja ojczyzna” sł. M. Moździerz, muz. S. Gąsieniec
- Jest wiele pięknych miejsc,
słyszałem to od brata,
lecz nie widziałem ich,
mam tylko cztery lata.
Ref. Ale kocham polskie łąki,
smukłe malwy pod oknami
i jaskółki, i biedronki,
które są tu zawsze z nam
2. W Polsce czuje się najlepiej
i choć jestem małym smykiem,
chcę ojczyznę moją poznać
i rozmawiać jej językiem.
Ref. Kocham zapach polskiej łąki…
3. Tu urodził się mój dziadek,
i pracują tu rodzice.
Tutaj wielu mam kolegów,
i przepiękną okolicę.
Ref. Kocham zapach naszej łąki…
Piosenka „Na majowej łące” sł. i muz. J. Pietrzak
1. Zielona żabka, bocian, skowronek,
zając, motylek, kilka biedronek
tańczą na łące, skaczą, fruwają
i na swój koncert nas zapraszają.
Ref.: Kum, kum, kle, kle, kle.
Cyt, cyt, rechu, rech!
Na łące słychać wesoły śpiew!
2. Na maku usiadł mały motylek,
potem z biedronką tańczył przez chwilę.
Zając i świerszcze skaczą po trawie,
dużo radości jest w tej zabawie.
Ref.: Kum, kum, kle, kle…
Piosenka „Dla ciebie, mamo”
Dla ciebie kwiaty kwitną na łące
Dla ciebie wieje ciepły wiatr
Dla ciebie niebo jest tak błękitne
Do ciebie śmieje się cały świat
Ref. La, la, la,la,la….
Dla ciebie świeci złociste słońce
Dla ciebie gwiazdy nocą ćmią
Dla ciebie ptaki śpiewają wiosną
Do ciebie śmieje się cały świat
Ref. La, la, la, la, la…..
Piosenka „Dzieci świata” sł. i muz. D. i K. Jagiełło
Czarnoskóry Jonny
z naszym polskim Mirkiem
zamek z klocków lego
zrobią już za chwilkę.
Czarnoskóry Jonny
z naszym polskim Mirkiem
zamek chcą zbudować dziś.
Ref.: Bo na całym świecie
dzieci jednakowe,
do wspólnej zabawy
zawsze są gotowe.
Bo na całym świecie
dzieci bawią się,
każdy o tym wie.
2. Przybiegł mały Tao
i w czymś im doradza,
kolor skóry dzieciom
w niczym nie przeszkadza.
Przybiegł mały Tao
i w czymś im doradza,
kolor nie przeszkadza im.
Ref.: Bo na całym świecie…
3. Bawią się wesoło,
klocki układają,
wszystkie na swych buziach
uśmiech szczery mają.
Bawią się wesoło,
klocki układają,
uśmiechają szczerze się.
Wiersz „Moja Ojczyzna” I. Fabiszewska
Kocham moją ojczyznę,
bo jestem Polakiem.
Kocham Orła Białego,
bo jest Polski znakiem.
Kocham barwy ojczyste:
te biało-czerwone.
Kocham góry i niziny
każdą Polski stronę.
Wiersz „Mama i tata” J. Koczanowska
Mama i Tata to nasz świat cały,
ciepły bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce,
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie,
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w MAJU (cele ogólne):
Tydzień pierwszy (02.05.2023 – 05.05.2023)
Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
- poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych,
- kształtowanie przynależności narodowej,
- tworzenie prac plastycznych różnymi technikami,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie koncentracji uwagi i pamięci,
- utrwalanie nazw i wyglądu symboli narodowych,
- rozwijanie zdolności muzycznych poprzez słuchanie muzyki i śpiewu,
- rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- utrwalanie umiejętności klasyfikowania według wybranej cechy,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- zachęcanie do dbałości o odpowiednią postawę,
- zapoznanie z legendą o Syrence,
- poznawanie charakterystycznych miejsc znajdujących się w Warszawie,
- utrwalanie symboli narodowych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wiadomości na temat Polski,
- rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia
Tydzień drugi (08.05.2023 – 12.05.2023)
Temat kompleksowy: Łąka w maju
- rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyroda,
- poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki,
- zapoznanie z różnymi możliwościami spędzania czasu wolnego na łące w maju,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu czytanego przez N.,
- poznanie melodii i tekstu nowej piosenki,
- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- grupowanie przedmiotów według ustalonego kryterium,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- utrwalanie nazw kwiatów występujących na łące,
- rozwijanie mowy,
- przybliżanie dzieciom dóbr polskiej kultury,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej,
- wzbogacanie wiedzy na temat wybranych środowisk przyrodniczych
- usprawnianie narządów artykulacyjnych.
Tydzień trzeci (15.05.2023 – 19.05.2023)
Temat kompleksowy: Święto rodziców
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
- uświadomienie ważnej roli rodziców w życiu dziecka,
- rozwijanie pamięci odtwórczej,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zapoznanie z rolą mamy i taty w życiu dziecka,
- rozwijanie pamięci i spostrzegawczości,
- opanowanie melodii i tekstu nowej piosenki,
- wykonanie układu ruchowego do piosenki,
- rozwijanie mowy oraz spostrzegawczości i logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie uwagi,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- poznawanie sposobów sprawiania rodzicom niespodzianek,
- rozwijanie mowy,
- zachęcanie do przygotowywania niespodzianek dla rodziców,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zachęcanie do spędzania z rodzicami wolnego czasu,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Tydzień trzeci (22.05.2023 – 26.05.2023)
Temat kompleksowy: Niby tacy sami, a jednak inni
- dostrzeganie i szanowanie odmienności innych dzieci,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- zachęcanie do radosnego eksperymentowania i wyciągania wniosków,
- zapoznanie ze znaczeniem słowa przyjaciel,
- zachęcanie do używania zwrotów grzecznościowych i kulturalnego zwracania się do siebie,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- poznanie nowej piosenki,
- zapoznanie z kulturą innych krajów,
- rozwijanie umiejętności rachunkowych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
- poznawanie zabaw dzieci z różnych stron świata,
- wzbogacenie wiadomości na temat tradycyjnego stroju Meksykanów,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z zabawami, którymi można się bawić latem,
- zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw.
Przedszkole Niepubliczne
nr 8 w Białymstoku
15-689 Białystok
Ul. Michała Pietkiewicza 7A
Pon-Pt: 6:30-17:30