Pszczółki

O grupie
Nasze Pszczółki to grupa wspaniała,
z nami codziennie jest dobra zabawa.
Od samego rana mnóstwo energii mają,
całe przedszkole radością zarażają.
Chętnie się bawią, uczą, malują,
z uśmiechem do Bajki każdego dnia maszerują.
Plan dnia

6.30-8.30 – schodzenie się dzieci

8.30-9.00 – zajęcia poranne

9.00-9.30 – śniadanie

9.30-11.30 – zajęcia dydaktyczne, zajęcia dodatkowe

11.30-12.00 – obiad

12.00-14.00 – spacer, zajęcia dodatkowe,

14.00-14.30 – podwieczorek

14.30-15.00 – zajęcia popołudniowe

15.00-17.00 – zabawy według zainteresowań dzieci, zajęcia dodatkowe

17.00-17.30 – zabawy dowolne w grupie łączonej

Zamierzenia dydaktyczne

       

Wrzesień

  1. W przedszkolu.
  2. Nasze przedszkole.
  3. Jestem bezpieczny.
  4. Pomocna dłoń.

Piosenka „Piłka Oli”

  1. Duża piłka w kropki złote

Ciągle skakać ma ochotę

Raz jest w górze, raz na dole

Do zabawy prosi Olę.

Ref.:  Ola, Ola, Ola, la

Ola, Ola piłkę ma

Ola, Ola, Ola, la

Klaszcze w ręce raz i dwa.

  1. Duża piłka z grubym brzuszkiem

Czasem chowa się pod łóżkiem

Czasem toczy się po stole

Do zabawy prosi Olę.

III. Duża piłka figle płata

Gobi mamę, goni brata

Ale z Olą skakać woli

Bo to przecież piłka Oli.

 

Zabawa ze śpiewem „Nie chcę cię znać”

Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać,

Chodź do mnie, chodź do mnie rączkę mi daj,

Prawą mi daj, lewą mi daj,

I już się na mnie nie gniewaj,

Prawą mi daj, lewą mi daj,

I już się na mnie nie gniewaj.

 

Piosenka „Skaczemy”

Skacze kózka po polu,

skaczą dzieci w przedszkolu.

Hop, hop, hop la la,

tak jak kózka skaczę ja.

Skacze zając po łące,

skaczą dzieci z zającem.

Hop, hop, hop la la,

tak jak zając skaczę ja.

Jak zające i kózki,

skaczą moje dwie nóżki.

Hop, hop, hop la la,

jak wysoko skaczę ja.

 

Zabawa z rymowanką „Złodziejaszek”

Złodziejaszek idzie dróżką,

przytupuje cicho nóżką,

chce dziś ukraść komuś mienie,

Oj, nie rusza go sumienie!

Już do kogoś się zakrada,

Oj, kraść tobie – nie wypada!

 

  

 

PAŹDZIERNIK

 

  1. Idzie jesień przez świat
  2. Jesienna przygoda
  3. Koszyk pani jesieni
  4. Skarby jesieni
  5. Nasza mała ojczyzna

 

 

,, Koszyk” – słowa Maria Zofia Tomaszewska.

 

Koszyk babci Ewy

to koszyk z warzywami,

czyli marchewkami

oraz pietruszkami. (x2)

Koszyk Babci Basi

to kosz z owocami,

czyli ze śliwkami oraz jabłuszkami. (x2)

 

,,Wpadła gruszka…” – rymowanka

Wpadła gruszka do fartuszka,
a za gruszką dwa jabłuszka.
A śliweczka wpaść nie chciała,
bo śliweczka niedojrzała

 

,,Warzywa z grządki” – ilustracja ruchowa do rymowanki.

 


Oberwiemy strączki,

Wyrwiemy pietruszki,

– pracują rączki,

zmęczą się paluszki.

Warzywa weźmiemy

do naszej sałatki,

z apetytem zjemy,

nie są z nas niejadki!

Dzieci naśladują zrywanie strączków grochu.

Schylają się i naśladują wyrywanie pietruszki z ziemi.

Wkręcają ,,żarówki”.

Uderzają opuszkami palców o podłogę.

Naśladują podnoszenie kosza z warzywami i idą z

nim maszerując w miejscu.

Masują dłońmi brzuch.

Machają przed sobą palcem wskazującym.                              

 

Zamierzenia dydaktyczno wychowawcze

  • poznanie wartości „pracowitości”,
  • rozwijanie funkcji komunikatywnej języka,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas układania puzzli i różnych zabaw,
  • zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni,
  • poszerzanie doświadczeń językowych,
  • ćwiczenie pamięci,
  • uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody,
  • poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych,
  •  doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3,
  • prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń,
  • przestrzeganie zawartych umów dotyczących bezpiecznego poruszania się podczas jesiennego spaceru,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • doskonalenie sprawności fizycznej,
  • wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas ćwiczeń i zabaw,
  • poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów,
  • rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych,
  • motywowanie do samodzielnego wykonania pracy,
  • poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest pracowitość,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
  • rozwijanie pozytywnych cech charakteru (pracowitości),
  • wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • motywowanie do czynnego udziału w zajęciach (rozmowach, zabawach),
  • poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów,
  • poszerzanie doświadczeń językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
  • poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
  • rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
  • wzbogacanie doświadczeń sensorycznych,
  • motywowanie do zdobywania samodzielnych doświadczeń,
  • odkrywanie własnych możliwości twórczych,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
  • poznanie nowej wartości „uprzejmości”,
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
  • zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach,
  • poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie,
  •  rozwijanie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
  • wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu,
  • poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa),
  • wdrażanie do zgodnej współpracy,
  • poznanie możliwości własnego aparatu głosowego,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • wyrabianie pamięci i słuchu muzycznego,
  • poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych,
  • poszerzanie doświadczeń kulinarnych,
  • zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw,
  • poszerzanie wiadomości na temat uprzejmości,
  • rozwijanie pozytywnych cech charakteru (uprzejmość),
  • poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią,
  • rozwijanie poczucia jedności,
  • budowanie atmosfery życzliwości i otwartości,
  • poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
  • uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin,
  • poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony),
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej,
  • poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania.

 

 

 

Listopad

Tematy tygodnia:

  1. Mój dom- Polska.
  2. Moje hobby.
  3. Ulubione zajęcia.
  4. Nadchodzi zima.

 

Piosenka „Mały Polak, przedszkolak”

Polska moim domem, domem jest.

Biały orzeł godłem, godłem jej.

 

A ja jestem przedszkolak,

mały Polak, przedszkolak.

 

Polska moim domem, domem jest.

Biel i czerwień flaga, flaga ma.

 

A ja jestem …

 

Polska moim domem, domem jest.

Tutaj moi bliscy, bliscy są.

 

A ja jestem…

 

Polska moim domem, domem jest,.

który w sercu zawsze, zawsze mam.

 

Wierszyk „Znak”

Czy ty wiesz, jaki to znak:

w czerwonym polu

biały ptak?

-Wiem-

odpowiedział Jędrek mały-

to jest znak Polski:

Orzeł Biały.

 

Piosenka „Buziak na dzień dobry”

Na „dzień dobry” słodki buziak,

na dzień dobry tobie dam.

Już „dzień dobry” tobie śpiewam,

bo nie jestem teraz sam!

 

Na „dzień dobry” słodki buziak,

Ciągle dobry humor miewam,

z tobą śpiewam, tobie gram!

Na „dzień dobry” słodki buziak,

na dzień dobry tobie dam.

Nigdy dosyć  tych buziaków

od radosnych przedszkolaków!

 

Zabawa muzyczno- naśladowcza „Jestem muzykantem konszabelantem”

– Jestem muzykantem, konszabelantem

– My – muzykanci, konszabelanci

– Ja umiem grać, my umiemy grać:

– A na czym?

– Na pianinie!

– A pianino, ino, ino,

  a pianino, ino, ino,

  a pianino, ino, ino, a pianino bęc!

– Jestem muzykantem, konszabelantem

– My – muzykanci, konszabelanci

– Ja umiem grać, my umiemy grać:

– A na czym?

– Na bębenku!

– A bębenek, enek, enek,

a bębenek, enek, enek.

A bębenek, enek, enek,

a bębenek bęc!

– Jestem muzykantem…

.

.

– Na puzonie!

Na puzonie, onie, onie,

na puzonie, onie, onie.

Na puzonie, onie, onie,

na puzonie bęc!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • poznanie pojęcia „wolność”;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
  • budowanie poczucia tożsamości narodowej,
  • zachęcanie do szanowania odmienności innych,
  • poznanie różnych rodzajów domów,
  • poszerzanie doświadczeń językowych,
  • wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • ćwiczenie pamięci,
  • uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście,
  • poznanie określeń opisujących wysokość różnych budynków i przedmiotów, posługiwanie się określeniami „wysoki – niski”,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy i wykonywanego zadania,
  • poznanie dźwięków o różnej wysokości,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej,
  • doskonalenie sprawności fizycznej,
  • wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w sali przed zabawą, po zabawie i w jej trakcie,
  • zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi,
  • rozwijanie zdolności manualnych,
  • rozwijanie pamięci wzrokowej,
  • nauka racjonalnego gospodarowania klejem podczas wykonywania pracy plastycznej,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu,
  • usystematyzowanie wiadomości na temat pojęcia „wolność”,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
  • uwrażliwienie na potrzeby innych,
  • poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu,
  • wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków z doświadczeń,
  • wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery,
  • poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce,
  • rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody,
  • poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga, hymn),
  • rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu,
  • rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny,
  • doskonalenie umiejętności działania według instrukcji słownej,
  • zachęcanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej,
  • rozwijanie cierpliwości i koncentracji na wykonywanym zadaniu,
  • poznanie wartości „kreatywności”,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
  • rozwijanie pamięci słuchowej,
  • budzenie empatii,
  • poznanie psich zachowań i nawyków oraz sposobów właściwej opieki nad psem,
  • rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1–4,
  • utrwalanie liczebników w języku angielskim,
  • budzenie odpowiedzialności za posiadane w domu zwierzę,
  • poznanie wybranych wiadomości na temat kotów,
  • kształcenie słuchu muzycznego i rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania ćwiczeń i wspólnych zabaw,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej,
  • zachęcanie do pomagania sobie nawzajem podczas wykonywania zadań,
  • poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest kreatywność,
  • kształtowanie twórczej, aktywnej postawy,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • zachęcanie do aktywnego poznawania otaczającej rzeczywistości poprzez działania własne,
  • poznanie cech wiatru,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi,
  • tworzenie warunków do zdobywania nowych doświadczeń językowych,
  • zapoznanie z pojęciem „rytmu” w matematyce,
  • zachęcanie do przestrzegania kodeksu grupy, a w szczególności do zachowania ciszy podczas wykonywania zadań grupowych,
  • poznanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania,
  • zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,
  • poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy w grupach podczas wykonywania pracy plastycznej i dzielenia się materiałami,
  • poznanie nowej wartości „cierpliwość”,
  • rozpoznanie i nazwanie sytuacji, w których trzeba być cierpliwym,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
  • wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw,
  • poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy,
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem,
  • zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się – nieprzerywania wypowiedzi kolegom/koleżankom,
  • poznanie wyglądu różnych płatków śniegowych,
  • kształtowanie umiejętności spostrzegania,
  • nauka radzenia sobie z szybkim podejmowaniem decyzji,
  • rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej,
  • nauka rozpoznawania części piosenki (zwrotka, refren),
  • poznanie sposobów ochrony przed zimnem,
  • wzbogacanie słownictwa związanego z częściami odzieży,
  • rozwijanie słuchu fonetycznego,
  • zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze,
  • poznawanie sytuacji, w których wymagana jest cierpliwość,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie cierpliwości,
  • poznawanie ptaków pozostających w naszym kraju na zimę,
  • wzbogacanie słownika czynnego,
  • zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy,
  • poszerzanie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych,
  • kształtowanie postawy aktywnego poszukiwania wiedzy,
  • rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności klasyfikowania,
  • wzmacnianie wiary we własne możliwości,
  • poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
  • kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu,
  • rozwijanie tężyzny fizycznej,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • poznanie sposobu systematyzowania nabytych wiadomości w formie plakatów,
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej logicznie wypowiedzi na zadany temat,
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej,

 

Grudzień

  1. Coraz zimniej.
  2. Świąteczne przygotowania.
  3. Wesołych Świąt!

 

Dziadzio Mikołaj – zabawa ilustracyjna do piosenki

Dziadzio Mikołaj lasem wędruje, w okna zagląda i nasłuchuje.

Gwiazdką w okna świeci,

gdzie są grzeczne dzieci?

Gwiazdką w okna świeci,

gdzie są grzeczne dzieci?

 

O każdym grzecznym dziecku pamięta,

stary dziadunio – Mikołaj Święty.

Co za radość będzie,

gdy do nas przybędzie!

Co za radość będzie,

gdy do nas przybędzie!

 

 

Dzieci głaszczą się po brodzie, maszerują w miejscu. Robią daszek nad oczami – „zaglądanie”, a następnie dotykają dłonią do ucha – „nasłuchiwanie”. Podnoszą ręce w górę i „wkręcają żarówki”. Rozkładają ręce i kilkakrotnie nimi potrząsają.

Jw.

 

Głaszczą po głowie osobę stojącą obok. Rysują aureolę nad głową. Sześć razy klaszczą w dłonie do rytmu. Sześć razy naprzemiennie tupią do rytmu.

Jw.

 

„Stroimy buzię – choinkę”

ćwiczenia motoryki narządów mowy.

 

– Pan Języczek rozchyla gałązki choinki – dzieci układają czubek języka na podniebieniu twardym, następnie za dolnymi zębami przednimi od wewnątrz, wypychają językiem policzki: prawy i lewy.

– Pan Języczek zakłada długie łańcuchy ze światełkami – dzieci zamykają usta i kręcą językiem

kółka wewnątrz buzi (oblizują zęby od zewnętrznej strony).

– Pan Języczek zakłada bombki – dzieci dotykają czubkiem języka różnych miejsc podniebienia.

– Pan Języczek zakłada łańcuchy – dzieci dotykają czubkiem języka na zmianę górnych  i dolnych siekaczy oraz prawego i lewego kącika ust.

– Choinka gotowa. Brakuje tylko gwiazdy na jej czubku – dzieci próbują dotknąć językiem nosa.

 

„Zagadki świąteczne” – rozwiązywanie zagadek M. Szeląg.

 

Bombka

Okrągła, podłużna, choinkę zdobi,

ze szkła lub z plastiku się ją robi.

 

Prezenty

Kolorowe pudełka kokardami przewiązane,

w worku Mikołaja są poukrywane.

 

Mikołaj

W czerwonym ubraniu saniami leci,

ma worek prezentów dla grzecznych dzieci.

 

Renifery

Co roku wielkie mają zadanie,

całą noc ciągną świętego sanie.

 

Zamierzenia dydaktyczno wychowawcze

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
  • wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw,
  • poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy,
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem,
  • zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się – nieprzerywania wypowiedzi kolegom/koleżankom,
  • poznanie wyglądu różnych płatków śniegowych,
  • kształtowanie umiejętności spostrzegania,
  • nauka radzenia sobie z szybkim podejmowaniem decyzji,
  • poznanie struktury utworu muzycznego (piosenki),
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej,
  • rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej,
  • nauka rozpoznawania części piosenki (zwrotka, refren),
  • poznanie sposobów ochrony przed zimnem,
  • wzbogacanie słownictwa związanego z częściami odzieży,
  • rozwijanie słuchu fonetycznego,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze,
  • poznawanie sytuacji, w których wymagana jest cierpliwość,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie cierpliwości,
  • poznawanie ptaków pozostających w naszym kraju na zimę,
  • wzbogacanie słownika czynnego,
  • zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy,
  • poszerzanie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych,
  • kształtowanie postawy aktywnego poszukiwania wiedzy,
  • rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności klasyfikowania,
  • wzmacnianie wiary we własne możliwości,
  • poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
  • kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu,
  • rozwijanie tężyzny fizycznej,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • poznanie sposobu systematyzowania nabytych wiadomości w formie plakatów,
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej logicznie wypowiedzi na zadany temat,
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej,
  • poznanie pojęcia „dobroczynność” na podstawie różnych przykładów,
  • rozwijanie mowy komunikatywnej i myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • budowanie wiary we własne siły poprzez aktywny udział w zajęciach,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania drzew iglastych i ich szyszek,
  • budowanie dobrej atmosfery w grupie rówieśniczej poprzez podejmowanie wspólnych działań,
  • poznanie świątecznych piosenek z repertuaru dziecięcego,
  • ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzenia,
  • poznanie roli światła w życiu człowieka i nazw różnych urządzeń wytwarzających światło,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
  • poznanie dobroci jako wartości niosącej szczęście innym,
  • kształtowanie postawy życzliwości,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków,
  • ukazanie mocy jaką ma dobroć płynąca prosto z serca,
  • poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • rozwijanie mowy,
  • uwrażliwienie na piękno przeżywania świąt w gronie rodzinnym,
  • poznanie sposobu mierzenia różnych przedmiotów,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania zadań,
  • poznanie różnych sytuacji, w których składamy sobie życzenia,
  • rozwijanie wyobraźni i poczucia estetyki.

 

 

 

 

 

 

Styczeń

  1. Płynie czas.
  2. Młodsi i starsi.
  3. Sport to zdrowie.
  4. Dbam o zdrowie.

Piosenka „A ja rosnę…”

Gdybym była całkiem mała, to bym wsiadła do sandała

i pływała po kałuży, i nie bałabym się burzy.

Gdybym wcale nie urosła, miałabym z zapałek wiosła

i robiłabym co chciała, gdybym była całkiem mała.

Ref.: A ja rosnę i rosnę, latem, zimą, na wiosnę

i niedługo przerosnę mamę, tatę i sosnę. (2x)

Gdybym była całkiem mała, to w kieszenie bym sypiała

i chowała do poduszki sny malutkie jak okruszki.

Gdybym wcale nie urosła, to bym sobie od was poszła

pomalutku, po cichutku do krainy krasnoludków.

Ref.: A ja rosnę i rosnę…

Zabawa z rymowanką „Moja Ulijanko”

Moja Ulijanko,

klęknij na kolanko.

podeprzyj se boczki,

Chwyć się za warkoczki!

Umyj się, uczesz się, ubierz się.

Kogo chcesz, tego bierz!

 

Zabawa z rymowanką „Bałwan”

Stoi sobie bałwan w polu,

ulepili go ze śniegu.

„Hej bałwanku, o czym marzysz?”.

„Chciałbym mieć kolegów.

Raz, dwa, trzy. Wejdź do koła ty!”

 

Zabawa „Polka kłanianka”

Kręcą się kółeczka, póki gra poleczka.

Kręcą się kółeczka, póki polka gra!

Teraz ukłon aż po pas.

Piękny ukłon jeszcze raz.

Tupnij raz, klaśnij też

i zrób obrót, tra, la, la!

Tupnij raz, klaśnij też,

Skoczna polka, hop sa, sa!

 

Piosenka „Zabawy na śniegu”

Ref.: Gdy pada śnieg, biały śnieg,

Gdy sypie i prószy biały śnieg… (x2)

Z górki na pazurki zjedziemy na sankach,

a ze śniegu ulepimy białego bałwanka.

Ref.: Gdy pada śnieg… (x2)

W mamę albo w tatę rzucimy śnieżkami.

Przyszła mroźna, biała zima, pobawcie się z nami.

Ref.: Gdy pada śnieg… (x2)

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek,
  • rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
  • nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,
  • poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,
  • budowanie wiadomości na temat nocy,
  • dostrzeganie rytmu dzień – noc,
  • wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,
  • poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,
  • poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności,
  • przypomnienie techniki malowania farbami akwarelowymi,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • nauka właściwego gospodarowania wodą podczas malowania,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy,
  • poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
  • uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,
  • rozwijanie mowy komunikatywnej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
  • budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,
  • poznanie pojęcia „para”,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
  • rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary,
  • budowanie wiary we własne siły,
  • rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
  • zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,
  • poznanie zastosowania kalendarza,
  • rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,
  • poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,
  • nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
  • wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania,
  • stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,
  • utrwalanie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą (na podstawie piosenki),
  • zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,
  • poznanie niekonwencjonalnego sposobu wykorzystania płatków kosmetycznych,
  • rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,
  • rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
  • poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania,
  • poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy,
  • kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,
  • poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”,
  • rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych,
  • zachęcanie do aktywności ruchowej,
  • poznanie składowych piramidy zdrowia,
  • nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia.

 

 

  1. Siły przyrody
  2. Cztery żywioły
  3. Wielka wyprawa
  4. Nasze podróże

 

Piosenka ,,Żywioły”

sł. Urszula Kamińska, muz. Jędrzej Rochecki

Ogień płonie, kiedy pali się ognisko.

Daje światło i ciepło, jak wiesz.

Ugotować na nim możesz sobie wszystko.

Lecz uważaj, bo oparzyć może też.

 

Ref.:  Ogień, woda, powietrze i ziemia.

Moc żywiołów zrozumieć już czas.

Bo te wielkie siły przyrody

rządzą światem, co jest wokół nas! (x2)

 

Woda szumi w morzu, rzece oraz kranie.

Każdy musi ją pić, żeby żyć.

Takie miłe jest pływanie i pluskanie.

Lecz gdy hula, to i powódź może być.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

 

Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale.

To nim właśnie oddychamy cały czas.

Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej.

I wichura, co przewrócić może nas.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

 

Ziemia to jest taki dom dla wszystkich ludzi.

Swoich bogactw nam daje dużo tak.

Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi.

Lecz wulkany też ma groźne, i to jak.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

 

 „Tomek ma rowerek” – zabawa ruchowa z rymowanką.

Małgorzata Barańska

Mały Tomek ma rowerek,

jedzie sobie na spacerek.

W moście dziura, w dole rzeczka!

W górze kręcą się kółeczka…

 

Dzieci naśladują jazdę na rowerze – idą rytmicznie, 

wysoko unosząc kolana i udając, że trzymają kierownicę.

Zatrzymują się, na słowo „dziura” – kucają. Słowa 

„w dole rzeczka!” wypowiadają z przestrachem.

Kładą się na plecach, unoszą nogi zgięte w kolanach 

i w tej pozycji naśladują pedałowanie.

 

,,Witam ciebie, witam was!”

Koleżanko, witam ciebie,

Mój kolego kłaniam się.

Powitania mamy czas.

Witam ciebie , witam was!

 

Dzieci machają do siebie nawzajem.

Kłaniają się.

Łapią się za ręce, maszerują po obwodzie koła.

Maszerując po obwodzie koła, stają na słowo ,,was” podnoszą złączone ręce do góry i je opuszczają, tworząc wspólny ukłon.

 

 

Zamierzenia dydaktyczno wychowawcze

 Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
  • poznanie obiegu wody w przyrodzie,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • nabywanie umiejętności  wnioskowania,
  • uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody,
  • poznanie właściwości wody,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości,
  • poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości,
  •  rozwijanie słuchu muzycznego,
  •  rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
  • uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
  • poznanie właściwości powietrza,
  • zachęcanie do samodzielnego wyciągania wniosków z prowadzonej obserwacji,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • wzmacnianie wiary we własne siły podczas różnych aktywności podejmowanych w przedszkolu,
  • rozwijanie empatii,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
  • budzenie odpowiedzialności za środowisko,
  • poznanie właściwości ognia,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowo-słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i budowania wypowiedzi,
  • wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas obcowania z ogniem,
  • poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka,
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego i umiejętności wyciągania wniosków,
  • budowanie postawy pokory wobec potęgi żywiołów,
  • poznawanie własnych możliwości twórczych,
  • rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
  • rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu,
  • zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z melodią i ruchem ciała,
  • poznanie właściwości gliny, piasku i ziemi,
  • kształtowanie umiejętności spostrzegania i uogólniania,
  • rozwijanie wyobraźni plastycznej,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • budowanie wiary we własne możliwości,
  • poznanie nowej wartości „oszczędność”,
  • zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania,
  • poznanie różnych środków transportu – lądowych, powietrznych i wodnych,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się całym zdaniem,
  • zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas różnych aktywności,
  • poszerzanie wiedzy na temat różnych pojazdów lądowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • doskonalenie umiejętności matematycznych,
  • budowanie pewności siebie,
  • poznanie roli tempa w piosenkach,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • wdrażanie do uważnego obserwowania otoczenia,
  • poznanie budowy samolotu,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
  • rozwijanie kreatywności i motoryki małej,
  • motywowanie do samodzielnego działania podczas różnych aktywności,
  • poznanie różnych sposobów oszczędzania,
  • kształcenie umiejętności logicznego myślenia i przewidywania skutków,
  • wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami,
  • poznanie wybranych owoców tropikalnych,
  • zachęcanie do poznawania nowych smaków i jedzenia owoców,
  • poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacyjnych oraz myślenia logicznego,
  • budowanie poczucia przynależności do grupy,
  • poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu,
  • rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu,
  • nauka gry na bębenku,
  • budzenie poczucia ciekawości świata,
  • poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy,
  • rozwijanie koncentracji uwagi i słuchania ze zrozumieniem,
  • zachęcanie do samodzielnego wykonania pracy na podstawie instrukcji słownej N. i pokazu.

Marzec

  1. Mali odkrywcy.
  2. Nadchodzi wiosna.
  3. Wiosna tuż-tuż.
  4. Święta, Święta, biją dzwony.
  5. Wielkanoc

 

Piosenka „Chcę naprzód iść”

Słucham oraz wytężam wzrok,

ciało w ruchu ćwiczę.

Ruszam w świat! Ważny każdy krok.

A ja chcę naprzód iść.

Wzrok i słuch, dotyk oraz ruch-

na swe zmysły liczę.

Ruszam w świat! Jestem dzielny zuch.

Zawsze chcę naprzód iść.

Smak i węch-to przyjaciół dwóch,

więc im tego życzę,

by pomagał im wzrok i słuch,

bo chcę iść, naprzód iść.

 

Wierszyk „W marcu”

Raz śnieg pada, a raz deszczyk.

Na jeziorze lód już trzeszczy.

Błękit nieba lśni w kałuży,

bałwan w słońcu oczy mruży.

Koniec zimy. Przerwa. Dzwonek.

To nie dzwonek. To skowronek.

 

Piosenka „Śniadanko baranka”

  1. Królik chrupie marchew, myszka zjada serek.

Kotek pije mleko, kości je Azorek

Teraz spytam czy ktoś wie, co baranek je?

 

Ref.: Baś, baś baranku, chodź na śniadanko

Mam tu dla ciebie trawę i sianko

Baś, Baś baranku, pachnące sianko

Nie mów meee, nie mów beee

Tylko jedz.

 

  1. Misie jedzą miodek, kurka ziarna dziobie

Dzieci kaszkę z mlekiem zajadają sobie

Teraz spytam, czy ktoś wie co baranek je?

 

Ref.: Baś, baś baranku…

 

Zabawa paluszkowa „Przedszkolaki tańczą”

Tańczą sobie przedszkolaki

hop, siup, tralala!

Wszystkie lubią taniec taki.

Hop, siup, tralala!

W tańcu pięknie podskakują,

hop, siup tralala,

i nóżkami przytupują

hop, siup… Bęc!

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie nowej wartości „dociekliwość”,
  • rozwijanie koncentracji uwagi i umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • rozwijanie umiejętności myślenia analitycznego,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy podczas działania,
  • poznawanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów,
  • rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej,
  • doskonalenie umiejętności formułowania i wyciągania wniosków z prowadzonych obserwacji i badań,
  • poznawanie części ciała i nazw wybranych organów,
  • poszerzenie wiadomości dzieci na temat funkcjonowania organizmu,
  • poszerzanie doświadczeń przyrodniczych,
  • wdrażanie do uważnego obserwowania swojego ciała i odczytywania jego sygnałów,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • zachęcanie do dokładnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,
  • poznanie funkcji i zastosowania różnych okularów,
  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
  • ukazanie korzyści płynących z noszenia okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych,
  • poznanie korzyści płynących z bycia dociekliwym,
  • rozwijanie spostrzegawczości i myślenia przyczynowo-skutkowego oraz umiejętności formułowania wniosków,
  • zachęcanie do życzliwego zwracania się do siebie nawzajem,
  • rozwijanie słownika czynnego u dzieci, budowanie wypowiedzi,
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zajęć i zabaw swobodnych,
  • poznanie możliwości aparatu artykulacyjnego,
  • doskonalenie precyzyjnych ruchów rąk,
  • integracja grupy rówieśniczej,
  • poznanie wartości „szczerość”,
  • kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich,
  • zachęcanie do szczerości i mówienia prawdy,
  • poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • wdrażanie do uważnego słuchania opowiadań,
  • rozwijanie słownika czynnego,
  • uwrażliwienie na piękno przyrody,
  • wdrażanie do rozpoznawania i nazywania własnych emocji,
  • poznanie cech marcowej pogody,
  • rozwijanie pamięci słuchowej, ruchowej i wzrokowej,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania,
  • ćwiczenie cierpliwości podczas oczekiwania na swoją kolej w zabawie,
  • poznawanie różnych rodzajów muzyki,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
  • budowanie dziecięcej wrażliwości na piękno muzyki klasycznej,
  • wzbogacanie wiadomości na temat wiosny,
  • rozwijanie uwagi, percepcji słuchowej i wzrokowej,
  • rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy,
  • poznanie znaczenia pojęcia „szczerość”,
  • kształtowanie postaw moralnych,
  • rozwijanie umiejętności formułowania swoich myśli,
  • wdrażanie do brania odpowiedzialności za wypowiadane słowa,
  • zachęcanie do prawdomówności,
  • poznanie cech krajobrazu wiejskiego,
  • rozwijanie pewności siebie,
  • poznanie zwierząt żyjących na wsi,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikacji elementów ze względu na jedną cechę,
  • poznanie wybranego zwierzęcia z gospodarstwa wiejskiego,
  • zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,
  • poznanie znaczenia tradycji,
  • poszerzanie wiadomości na temat potraw przygotowywanych na świąteczny stół,
  • budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami,
  • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą,
  • zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”,
  • poznanie zabaw matematycznych z pisankami,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
  • zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,
  • poznawanie piosenek o tematyce świątecznej,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabaw, ćwiczeń i zadań,
  • poznanie budowy jajka,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
  • budzenie zainteresowania otaczającym światem,
  • budowanie słownika czynnego,
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi,
  • zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji,
  • poznanie tradycji związanych z Poniedziałkiem Wielkanocnym,
  • kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi,
  • wzmacnianie poczucia przywiązania do tradycji,
  • poznanie zasad konstruowania prostych gier matematycznych,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i myślenia logicznego,
  • rozwijanie umiejętności pracy w małych grupach,
  • poznanie historii powstania czekolady,
  • poznawanie symboli Świąt Wielkanocnych,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • rozwijanie umiejętności słuchania instrukcji ze zrozumieniem,
  • wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy

Kwiecień:

  1. Tajemnica Świata.
  2. Z kulturą za pan brat.
  3. Jestem kulturalny.
  4. Książka – mój przyjaciel.

,,Trzy magiczne słowa” – nauka wiersza

Trzy magiczne słowa

zapamięta moja głowa:

proszę, dziękuję, przepraszam –

do mojego serca zapraszam.

 

Proszę – mówię, kiedy daję.

Dziękuję – gdy coś dostaję.

A słowo przepraszam powiem,

gdy przykrość tobie zrobię.

 

,,Zielone ufoludki” – nauka piosenki

  1. Mój brat wciąż czyta o kosmitach,

gwiazdach, planetach i orbitach.

O niczym innym nie chcę słyszeć,

nawet o UFO listy pisze.

 

2. Wreszcie zasłużył na nagrodę

I latających ujrzał spodek,

bo wylądował dziś w ogródku

pojazd zielonych ufoludków

 

Ref.: Zielone włosy, zielone butki,

Całe zielone są ufoludki. (x2)

 

3. Kto na ich widok zaraz zmyka,

Dziwnego boi się ludzika.

Pies szybko przykrył nos ogonem,

– Może to gryzie, to zielone?

 

4. A czym się żywi śmieszny stworek?

Czy zjedzą z nami podwieczorek?

Kompot dostały, tort dostały,

Zjadły, wypiły, odleciały.

 

Ref.: Zielone włosy…

 

,,Ojciec Wirgiliusz” – zabawa integracyjna

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,

a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.

Hejże dzieci! Hejże ha!

Róbcie wszystko to co ja! (x2)

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie znaczenia tradycji,
  • poszerzanie wiadomości na temat potraw przygotowywanych na świąteczny stół,
  • budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami,
  • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania,
  • zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”,
  • poznanie zabaw matematycznych z pisankami,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
  • zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,
  • poznawanie piosenek o tematyce świątecznej,
  • rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabaw, ćwiczeń i zadań,
  • poznanie budowy jajka,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
  • budzenie zainteresowania otaczającym światem,
  • budowanie słownika czynnego,
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi,
  • zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji,
  • poznanie tradycji związanych z Poniedziałkiem Wielkanocnym,
  • kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi,
  • wzmacnianie poczucia przywiązania do tradycji,
  • poznanie zasad konstruowania prostych gier matematycznych,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i myślenia logicznego,
  • rozwijanie umiejętności pracy w małych grupach,
  • poznanie historii powstania czekolady,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • poznawanie symboli Świąt Wielkanocnych,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • rozwijanie umiejętności słuchania instrukcji ze zrozumieniem,
  • wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy,
  • poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach,
  • wdrażanie do szanowania emocji innych,
  • rozwijanie empatii,
  • poznanie pojęcia „film animowany”,
  • kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,
  • rozwijanie mowy,
  • wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej,
  • poznanie pojęcia „teatr”,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania i stosowania liczebników porządkowych,
  • wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas zabaw,
  • poznanie cech baletu i opery,
  • rozwijanie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności tanecznych dzieci,
  • rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej,
  • poznanie roli aktora w teatrze,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych,
  • budowanie wiary we własne siły,
  • gromadzenie informacji na temat znaczenia wiary we własne siły,
  • zachęcanie do opowiadania o swoich emocjach,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
  • ćwiczenie pamięci,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy,
  • poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne,
  • nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania,
  • uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby,
  • poznanie piosenki z dziecięcego repertuaru dotyczącej kulturalnego zachowania,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • nauka pokonywania stresu w sytuacjach trudnych dla dziecka,
  • poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie,
  • wdrażanie do poszanowania pracy innych.

Maj

  1. Bajki, baśnie, legendy.
  2. Rodzina razem się trzyma.
  3. Ja i moi bliscy.
  4. Lato – czas zabawy.

 

Wierszyk „W rodzinie siła”

Gdy masz przy sobie osobę bliską,

Dużo łatwiejsze staje się wszystko.

Z mamą lub tatą, z bratem czy siostrą,

Znajdziesz na troski receptę prostą.

Twoi najbliżsi, czyli rodzina,

To solidarna, zgrana drużyna.

Zawsze wysłucha cię i zrozumie.

I dobrą radę jeszcze podsunie!

Tato z uśmiechem budzi cię z rana,

Do snu bajeczki czyta ci mama.

Bryka rodzeństwo, kot albo pies.

I tak rodzinnie, bezpiecznie jest.

Jeden o drugim zawsze pamięta.

Wspólne zabawy, wakacje, święta.

Grille, spacery, rowery, kino.

Miło coś zrobić całą rodziną!

Do swego domu wracasz z radością,

Bo tu się wszyscy darzą miłością,

która tak mocno was połączyła.

Przez to w rodzinie jest wielka siła.

 

Zabawa ze śpiewem „Dwóm tańczyć się zachciało”

Dwóm tańczyć się zachciało,

zachciało, zachciało,

lecz im się nie udało

fari fari fara. Kłócili się ze sobą,

ze sobą, ze sobą,

ja nie chcę tańczyć z tobą

fari fari fara.

Poszukam więc innego,

innego, innego,

do tańca zgrabniejszego,

fari, fari, fara

 

Zabawa paluszkowa „Myszki”

Mała myszka rano wstała

I w spiżarni grasowała.

Myszki mama teraz wstała,

Razem z myszką grasowała.

Myszki tata teraz wstał,

Razem z  nimi grasował.

Myszki babcia teraz wstała,

Razem z reszta grasowała.

Myszki brat ostatni wstał,

Razem z nimi grasował.

A na koniec kocur bury,

Złapać myszki chciał w pazury.

 

Piosenka „Pszczółki”

Promień słońca budzi mnie,

potem w rosie kąpię się.

Wkładam piękny strój w paseczki,

idealny dla Pszczółeczki

Ref. Bzy bzy bzy rozlega się,

skrzydełka niosą mnie (2x)

Pszczółkę radość wręcz rozpiera,

kiedy z kwiatków nektar zbiera

Będzie z niego pyszny miód,

nie na darmo był ten trud

Ref. Bzy bzy bzy…(2x)

Choć Pszczółeczki małe są,

wszystkim piękny uśmiech ślą

Przez dzień cały się krzątają,

tę piosenkę wam śpiewają.

Ref. Bzy bzy bzy…(2x)

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

  • poznanie wartości „mądrość”,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi,
  • budowanie wiary we własne siły i chęci zdobywania nowej wiedzy,
  • poznanie wyglądu różnych książek, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w ich wyglądzie,
  • rozwijanie percepcji słuchowej i umiejętności komunikacyjnych dzieci,
  • rozwijanie ciekawości poznawczej,
  • budzenie zainteresowania książkami poprzez różne zabawy,
  • poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza/bibliotekarki,
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni,
  • nabywanie wiadomości dotyczących książek,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczki,
  • zachęcanie do częstego odwiedzania biblioteki,
  • rozwijanie słuchu muzycznego oraz poczucia rytmu,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wdrażanie do uważnego słuchania poleceń N.,
  • rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
  • kształtowanie cechy dokładności podczas wykonywania prac,
  • integracja grupy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw,
  • poznanie różnych rodzajów książek,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • kształcenie słownika czynnego dzieci,
  • budzenie w dzieciach chęci szukania mądrości w książkach,
  • poznawanie wybranych utworów z kanonu literatury dziecięcej (bajki i baśnie),
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy,
  • poznanie roli księgarni,
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań tekstowych,
  • rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki do księgarni,
  • rozwijanie sprawności motorycznej i tężyzny fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności słuchania muzyki i nazywania jej nastroju,
  • budzenie zainteresowania muzyką,
  • rozwijanie inwencji twórczej, wyobraźni i myślenia,
  • zachęcanie do samodzielnego działania, zgodnej współpracy i przełamywania lęku przed publicznym wystąpieniem,
  • poznanie roli i wartości rodziny,
  • rozwijanie umiejętności nazywania i rozmawiania o emocjach,
  • poznanie roli poszczególnych członków rodziny,
  •  rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych,
  • poznanie nazw wybranych kwiatów,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach,
  • uwrażliwienie na potrzeby innych,
  • poznanie wybranych utworów muzyki poważnej,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej,
  • kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu,
  • uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
  • poznanie wartości obdarowywania najbliższych upominkami,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • rozwijanie cierpliwości, kreatywności i koncentracji,
  • pokazanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku,
  • poznanie roli rodziny w życiu każdego z jej członków,
  • ukazanie piękna bycia częścią rodziny,
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej wypowiedzi,
  • ukazanie wartości spędzania czasu wolnego w rodzinie,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania,
  • rozwijanie umiejętności językowych dzieci,
  • zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw,
  • poznanie wyglądu różnych zegarów,
  • rozwijanie umiejętności myślenia analitycznego,
  • kształcenie umiejętności wykonywania prac plastycznych wg instrukcji słownej N.,
  • rozwijanie poczucia estetyki u dzieci.

Czerwiec

  1. Kolorowe lato
  2. Żegnamy przedszkole
  3. Do widzenia!

„Tomek ma rowerek” – zabawa ruchowa z rymowanką wg Małgorzaty Barańskiej

Mały Tomek ma rowerek,

jedzie sobie na spacerek.

W moście dziura, w dole rzeczka!

W górze kręcą się kółeczka…

 

(Dzieci naśladują jazdę na rowerze – idą rytmicznie, wysoko unosząc

kolana i udając, że trzymają kierownicę.

Zatrzymują się, na słowo „dziura” – kucają. Słowa „w dole rzeczka!” wypowiadają z przestrachem.

Kładą się na plecach, unoszą nogi zgięte w kolanach i w tej pozycji

naśladują pedałowanie.)

 

„Przedmioty do zabaw” – rozwiązywanie zagadek M. Szeląg.

 Skakanka

Skaczą przez nią Krysia, Jurek.

Ma dwie rączki, długi sznurek.

Latawiec

Jest na sznurku, w górę leci,

kiedy biegną przed nim dzieci.

 

Piłka

Można zagrać nią na plaży,

kiedy słońce w górze praży.

Każdy chłopak grać w nią marzy,

pośród znanych mu piłkarzy.

 

Hula-hoop

Plastikowy, w kształcie koła,

do zabawy dzieci woła.

Na bioderkach nim zakręcę,

i na szyi, nodze, ręce.

 

Rower

Uczy na nim jeździć tata,

mojego młodszego brata.

Ma on koła, kierownicę,

na nim jadę przez ulicę.

Nogi kręcą pedałami,

jest wycieczka z przygodami!

 

Rolki, wrotki

Mogę na nich jeździć żwawo,

wprost przed siebie, w lewo, w prawo.

Są to buty z kółeczkami,

nie pomylcie ich z łyżwami!

 

,,Zabawy pod trzepakiem”

sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

Szybko muszę zjeść śniadanie.

Pod trzepakiem mam zebranie.

Trzeba zastanowić się,

w jaką dzisiaj gramy grę?

Ref.:  Raz, dwa, trzy,

Liczysz ty!

Ene, due, like, fake,

Torba, borba, ósme, smake.

Deus, deus, kosmateus i morele baks.

 

Może w berka kucanego,

albo lepiej w chowanego.

Kto w dwa ognie dzisiaj gra?

Albo w klasy, hopsasa.

Ref.: Raz…

 

Mama woła mnie z balkonu.

Muszę wracać już do domu.

I gdy tylko obiad zjem,

wymyślimy nową grę.

Ref.: Raz…

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie znaczenia pojęcia „tolerancja”,
  • doskonalenie umiejętności formułowania swoich opinii,
  • budzenie empatii,
  • poznanie nazwy pierwszego letniego miesiąca,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej,
  • rozwijanie słownika czynnego,
  • rozwijanie mowy komunikatywnej,
  • zachęcanie do uważnego słuchania siebie nawzajem,
  • poznanie określeń związanych z położeniem różnych przedmiotów w przestrzeni,
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni,
  • zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas wykonywania zadań,
  • poznanie wybranych kroków tanecznych,
  • rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • uwrażliwienie na piękno tańca,
  • poznanie wyglądu i nazw wybranych letnich kwiatów,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • wzbogacanie doświadczeń plastycznych,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy podczas zajęć plastycznych,
  • poznanie znaczenia słów „być tolerancyjnym” na podstawie opowiadania,
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania uczyć i emocji,
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie empatii i wrażliwości,
  • poznanie nazw wybranych mieszkańców łąki,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody,
  • poznanie wybranych wiadomości na temat pszczół,
  • rozwijanie zainteresowania otaczającym światem,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania i przeliczania,
  • uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o środowisko naturalne, a szczególności pszczoły,
  • poznanie głosów wybranych mieszkańców łąki,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas wspólnego muzykowania,
  • nauka rozpoznawania elementów świata fikcji w odniesieniu do realnej rzeczywistości,
  • rozwijanie twórczego myślenia, wzbogacanie doświadczeń plastycznych,
  • rozwijanie sprawności motorycznej,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy i porozumiewania się cichym głosem podczas wykonywania zadań,
  • poznanie znaczenia zaufania na podstawie opowiadania,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • poznanie różnych sposobów spędzania czasu latem,
  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy i zachowywania zasad fair play podczas zabaw,
  • poznanie aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu nad morzem,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
  • odnajdywanie radości w kreatywnym działaniu,
  • poznanie różnych letnich zabaw,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • odnajdywanie korzyści płynących ze spędzania czasu na świeżym powietrzu,
  • zachęcanie do estetycznego wykonania pracy,
  • poznanie znaczenia zaufania na podstawie przykładu z literatury,
  • zachęcanie do przełamywania lęku i szukania pomocy oraz wsparcia u innych w sytuacjach trudnych,
  • poznawanie utworów o charakterze żartobliwym z dziecięcego kanonu literatury,
  • rozwijanie umiejętności odczytywania myśli przewodniej utworu literackiego,
  • doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu podczas wakacji w gronie rodzinnym,
  • poznanie cech charakterystycznych wybranych krajobrazów: morze, góry, jeziora,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej,
  • doskonalenie umiejętności liczenia;
  • uwrażliwienie na piękno różnych krajobrazów Polski,
  • poznanie sposobów ochrony przed słońcem,
  • rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych,
  • ukazanie konieczności bezpiecznego korzystania ze słońca,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas wakacji nad morzem.
Bajka
Przedszkole Niepubliczne
nr 8 w Białymstoku

15-689 Białystok
Ul. Michała Pietkiewicza 7A

Skontaktuj się z nami!

Kom: +48 662 084 217

Godziny otwarcia

Pon-Pt:  6:30-17:30

COPYRIGHT© 2019 BAJKA. Tworzenie stron internetowych  Tworzenie stron internetowych Prograffing.pl