Krasnoludki

O grupie

Mówią na nas Krasnoludki,

małe rączki, nóżki, stópki.

Choć jesteśmy teraz mali,

to będziemy duzi, śmiali.

Poznajemy teraz świat,

z przedszkolem za pan brat.

Wszystkie Krasnoludki są bardzo wesołe,

polubiły od razu bajkowe przedszkole!

Plan dnia

6.30-8.30 – schodzenie się dzieci

8.30-9.00 – zajęcia poranne

9.00-9.30 – śniadanie

9.30-11.30 – zajęcia dydaktyczne, zajęcia dodatkowe, spacer

11.30-12.00 – obiad

12.00-14.00 – leżakowanie

14.00-14.30 – podwieczorek

14.30-15.00 – zajęcia popołudniowe

15.00-16.00 – zabawy według zainteresowań dzieci, zajęcia dodatkowe

16.00-17.30 – zabawy dowolne w grupie łączonej

Zamierzenia dydaktyczne

Tematyka kompleksowa:

  1. To jestem ja
  2. Moja grupa
  3. Moja droga do przedszkola
  4. Idzie jesień przez las, park

 

Piosenka: „Moje przedszkole” (sł. i muz. B. Forma)

1. Maszeruję rano

do przedszkola z mamą,

śpiewa ptak, wiatr powiewa,

a ja głośno śpiewam.

Ref.: Czas wesoło płynie

w przedszkolnej drużynie,

tu przyjaciół mam

i nie jestem sam,

tu przyjaciół mam

i nie jestem sam.

 

2. W drzwiach nas wita pani,

mam laurkę dla niej,

w sali już jest wesoło,

wszyscy robią koło.

Ref.: Czas wesoło…

 

3. Znam magiczne słowa:

proszę i przepraszam,

powiem wam – zawsze chętnie

do przedszkola wracam.

Ref.: Czas wesoło…

 

Zabawa: „My jesteśmy krasnoludki”

My jesteśmy krasnoludki
Hopsa sa, hopsa sa
Pod grzybkami nasze budki
Hopsa sa, hopsa sa
Jemy mrówki, żabkie łapki
Oj tak tak, oj tak tak
A na głowach takie czapki
To nasz, to nasz znak

Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy
Trutu tu, trutu tu
Gdy ktoś senny, to uśpimy
Lululu, lululu
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka
Ojojoj, ojojoj
To zapłacze niezabudka
Ajajaj, ajajaj

 

Zabawa: „Tu paluszek”

Tu paluszek, tam paluszek

Tutaj pokazuje brzuszek.

Tutaj jest rączka, a tu druga

A tu oczko do mnie mruga.

Tu jest buźka, tu ząbeczki,

Tu wpadają cukiereczki.

Tu jest nóżka i tu nóżka,

Chodź zatańczyć jak kaczuszka.

Wyliczanka: „Sroczka”

Sroczka kaszkę warzyła,
Dzieci swoje karmiła.
Temu dała na łyżeczce,
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
A dla tego nic nie miała,
Frrr… po więcej poleciała.

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • zapoznanie dzieci z N.;
  • poznawanie rozkładu sali i pomieszczeń przedszkolnych;
  • stwarzanie przyjaznej atmosfery w nowej sytuacji dla dziecka;
  • rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach sali;
  • poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • odpowiadanie na zadane pytania;
  • nazywanie przedmiotów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.) i ich kolorów;
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek);
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii;
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych;
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa;
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela;
  • malowanie palcami, dłonią, pędzlem

Tematyka kompleksowa:

  1. Idzie jesień przez ogród i sad
  2. Idzie jesień do zwierząt
  3. Co z czego otrzymujemy
  4. Idzie jesień z deszczem

Piosenka „Owoce i warzywa” (sł. i muz. B.Forma)

  1. Gruszki, śliwki, jabłka,

ludzie je zjadają,

słodkie i witamin

wiele w sobie mają.

Ref.: Witamina A, witamina C

są w owocach i warzywach.

Każdy o tym wie.

 

  1. Groszek, pomidory

i inne warzywa

zdrowe i dlatego

często je spożywaj.

Ref.: Witamina A…

 

  1. Zupa jarzynowa,

przecier ogórkowy.

Jedz warzywa i owoce,

będziesz zawsze zdrowy.

     Ref.: Witamina A…

 

Zabawa „Chodzi lisek”

Chodzi lisek koło drogi,

cichuteńko stawia nogi,

cichuteńko się zakrada,

nic nikomu nie powiada.

 

Zabawa ruchowa ze śpiewem „Stary niedźwiedź”

Stary niedźwiedź mocno śpi.

Stary niedźwiedź mocno śpi!

My się go boimy,

na palcach chodzimy.

Jak się zbudzi, to nas zje.

Jak się zbudzi, to nas zje.

(Dzieci się zatrzymują).

Pierwsza godzina –

niedźwiedź śpi.

Druga godzina –

niedźwiedź chrapie.

Trzecia godzina –

niedźwiedź łapie!

 

Wyliczanka „Siała baba mak”

Siała baba mak, nie wiedziała jak.

Dziadek wiedział, nie powiedział,

a to było tak…

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców i warzyw.
  • poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy na przykładzie jeża, wiewiórki, bociana
  • poznawanie etapów produkcji (np. papieru, chleba, cukru itp.), z wykorzystaniem filmu, Internetu
  • szanowanie wody, niemarnowanie jej.
  • uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badaniu tonięcia i pływania ciał.
  • spożywanie owoców i warzyw; ograniczanie spożywania słodyczy, chipsów.
  • przezwyciężanie niechęci do jedzenia nieznanych potraw.
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników.
  • ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary, nakładanie ich na siebie lub przeliczanie.
  • dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
  • wyodrębnianie obiektów do liczenia; określanie ich ilości: dużo, mało.
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • orientacyjno-porządkowych
  • bieżnych
  • z elementem czworakowania
  • z elementem skoku, podskoku
  • organizowanych metodą opowieści ruchowej
  • ze śpiewem.

Tematyka kompleksowa:

  1. Moja rodzina
  2. Mój dom
  3. Moje prawa i obowiązki
  4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo

 

Piosenka „Moja rodzina”  (sł. i muz. B. Forma)

  1. Kiedy jest mi smutno,

mama mnie pocieszy,

mocno mnie przytuli,

nigdzie się nie spieszy.

Ref.: Mama, tata, siostra, brat

 to jest mój rodzinny świat.

 Teraz chcę powiedzieć wam:

 dobrze, że rodzinę mam

  1. 2. Z siostrą albo z bratem

 często się bawimy,

 rower, piłka, rolki –

 bardzo to lubimy.

Ref.: Mama, tata…

  1. Z tatą porozmawiać

 mogę dnia każdego,

 jest mym przyjacielem

 i dobrym kolegą.

Ref.: Mama, tata…

 

Piosenka „Przyjaciel” (sł. i muz. B. Forma)

  1. 1. Mam małego psa,

 Mops na imię ma.

 Ma swój kocyk, ma miseczkę

 i niegrzeczny jest troszeczkę.

Ref.: Przyjaciela mam, przyjaciela mam,

 chodzę z nim na spacer i nie jestem sam.

 

  1. 2. Kiedy prószy śnieg,

 kiedy pada deszcz,

 w parku miło czas spędzamy,

 po alejkach wciąż biegamy.

Ref.: Przyjaciela mam…

 

  1. Kiedy jest mi źle,

 leży obok mnie,

 a gdy kończy się zabawa,

 to w głęboki sen zapada.

Ref.: Przyjaciela mam…

 

Wierszyk „Moja rodzina” B. Szelągowskiej

Mama i tata,

i jeszcze ja!

Babcia i dziadek, chomiki dwa!

Pod jednym dachem w zgodzie mieszkamy

i się wzajemnie bardzo kochamy.

I nikt nikomu nie przypomina,

że najważniejsza w życiu rodzina!

 

Zabawa „Ojciec Wirgiliusz”

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,

a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.

Hejże, dzieci, hejże, ha,

hejże, ha, hejże, ha,

róbcie wszystko to co ja, to co ja.

 

Zabawa z pokazywaniem „Gimnastyka – fajna sprawa”

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

kolana, pięty, kolana, pięty,

głowa, ramiona, kolana, pięty,

oczy, uszy, usta, nos.

 

Zabawa muzyczno-ruchowa „Ulijanka”

Moja Ulijanko,

klęknij na kolanko,

weź się pod boczki,

chwyć się za warkoczki.

Umyj się, uczesz się

i wybieraj, kogo chcesz.

Tematyka kompleksowa:

  1. Jak wyglądał świat przed milionami lat
  2. Idzie zima ze śniegiem
  3. Projekt Książka
  4. Idą święta

 

Piosenka „Zima” (sł. i muz. B. Forma)

  1. Lecą kule śniegowe,

Julka mknie na sankach,

lepią dzieci ze śniegu pięknego bałwanka.

Ref.: Zatańczymy, bałwanku,

baw się razem z nami,

teraz biegać będziemy

pomiędzy drzewami. (2 x)

 

  1. Wyszedł z lasu zajączek

i sarenka mała,

bo bałwanka ze śniegu

jeszcze nie widziała.

Ref.: Zatańczymy…

 

  1. Nasz bałwanek się cieszy:

jak tu pięknie w lesie,

śmiech wesoły daleko

echo leśne niesie.

Ref.: Zatańczymy…

 

Piosenka „Choinka” (sł. i muz. B. Forma)

  1. Pachnąca, zielona,

 przybyła dziś do nas.

 Witamy cię wszyscy,

 choinko zielona.

Ref.: Kiedy pierwsza gwiazdka

 na niebie zaświeci,

 kolędę zanucą

 z rodzicami dzieci. (2 x)

 

  1. Na niej bombki, łańcuch,

 malutkie serduszka,

 pachnące pierniczki

 i małe jabłuszka.

Ref.: Kiedy pierwsza gwiazdka…

 

  1. Nasza choineczka

 pięknie przystrojona,

 kolorowym blaskiem

 zamruga dziś do nas.

Ref.: Kiedy pierwsza gwiazdka…

 

Tańcowały dwa Michały – zabawa

Tańcowały dwa Michały: jeden duży, drugi mały.

Jak ten duży zaczął krążyć, to ten mały nie mógł zdążyć.

Jak ten mały nie mógł zdążyć, to ten duży przestał krążyć.

 

Mam chusteczkę – zabawa

1.Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi.
Kogo kocham, kogo lubię, rzucę mu pod nogi.

2.Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję.
A chusteczkę haftowaną tobie podaruję.

Woogie boogie – zabawa

Do przodu prawą rękę daj,
do tyłu prawą rękę daj,
Do przodu prawą rękę daj i pomachaj nią,
bo przy Boogie, Boogie, Boogie trzeba ładnie kręcić się
No i w dłonie klaskać też.
Raz, dwa, trzy
Woogie Boogie  Ole/ x2

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat
  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie.
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
  • liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
  • poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
  • nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
  • wybieranie książeczek do czytania
  • samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
  • wdrażanie do dbania o książki, właściwego obchodzenia się z nimi
  • wykonywanie dekoracji do kącika książki, np. ilustracji do ulubionych książek
  • poznawanie budowy książki (okładka, strona redakcyjna, ilustracje)
  • ustalanie sposobu korzystania z książek.

Tematyka kompleksowa:

  1. Mijają dni, miesiące, lata
  2. Zima i zwierzęta
  3. Babcia i dziadek
  4. Projekt Teatr

Piosenka „Smutny czy wesoły?” (sł. i muz. B. Forma)

1. Kiedy słoneczko na niebie świeci,

wtedy wesołe są wszystkie dzieci.

Kiedy deszcz pada i jest ponuro,

każdy jest smutny i ma zły humor.

 

Ref.: Raz i dwa, raz i dwa, la, la, la, la, la, la, la, la.

Raz i dwa, raz i dwa, różne nastroje każdy ma.

 

  1. Kiedy się złoszczę na mego brata,

to wtedy smutną minę ma tata.

Kiedy się boję, drżą mi kolana,

wiem, że pomoże mi wtedy mama.

Ref.: Raz i dwa…

 

  1. Mogę być smutny albo wesoły,

a czasem złościć się też potrafię.

Biegnę do taty, kiedy się boję,

cieszę się bardzo, gdy on jest ze mną.

 

     Ref.: Raz i dwa…

 

Piosenka „ Babcia i dziadek” (sł. i muz. B. Forma)

1. Moja babcia lubi

w piłkę ze mną grać,

opowiada bajki,

kiedy idę spać.

Ref.: Bo z babcią, moi mili,

wesoło spędzam czas,

bo babcia często śmieje się

i bardzo kocha nas. (2 x)

  1. Dziadek – superfacet –

wciąż odwiedza mnie.

Czyta wiele książek,

zawsze wszystko wie.

Ref.: Bo z dziadkiem, moi mili,

wesoło spędzam czas,

bo dziadek często śmieje się

i bardzo kocha nas. (2 x)

  1. Dziś dla mojej babci

piękny prezent mam,

uśmiech i buziaków

tysiąc babci dam.

Ref.: Bo z babcią, moi mili…

  1. Piosenkę dla dziadka

dziś zaśpiewać chcę.

Nigdy, drogi dziadku,

nie zapomnę cię.

     Ref.: Bo z dziadkiem, moi mili…

 

Zabawa „Lata ptaszek”

Dzieci chodzą w kole i śpiewają:

Lata ptaszek po ulicy,

szuka sobie ziaren pszenicy.

Dziecko (ptaszek) stojące w środku koła śpiewa:

A ja sobie stoję w kole

i wybieram, kogo wolę.

Dzieci zatrzymują się i rytmicznie klaszczą.

A ty, ptaszku, spiesz się, spiesz!

    Kogo lubisz, tego bierz!

 

Zabawa – wyliczanka „Na wysokiej górze”

Na wysokiej górze stało drzewo duże,

nazywało się apli-papli-biten-blau.

A kto tego słowa nie wypowie,

ten nie będzie grał.

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń
  • współdecydowanie przy wyborze ubrania, zabawki, zabawy
  • poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…)
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach
  • odpowiadanie na zadane pytania
  • dzielenie się swoimi przeżyciami
  • dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii
  • nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek
  • nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich
  • pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie ptaków zimą
  • obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku)
  • rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok
  • liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • liczenie na palcach
  • dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

Tematyka kompleksowa:

  1. Baśnie, bajki, bajeczki
  2. Muzyka wokół nas
  3. Nie jesteśmy sami w kosmosie
  4. Budowle-projekt

 

Piosenka: „Na bębenku” (sł. i muz. B. Forma)

Mam bębenek, ram-tam-tam,

przez dzień cały na nim gram:

bum, bum, bum, bum, raz dwa, trzy,

teraz ze mną zagraj ty.

 

Mam bębenek, ram-tam-tam,

I z kolegą na nim gram:

bum, bum, bum, bum, raz dwa, trzy,

teraz ze mną zagraj ty.

 

Mam bębenek, ram-tam-tam,

Dla mamusi na nim gram:

bum, bum, bum, bum, raz dwa, trzy,

teraz ze mną zagraj ty.

 

Wiersz: „Jestem duża”  „Jestem duży”

 Jestem duża!
Byłam mała!
Wróżka mnie zaczarowała
Uśmiechnęłam się do wróżki
i urosły moje nóżki,
i urosły moje ręce,
włosów też mam chyba więcej.
Patrzcie, jak urosłam cała,
chociaż byłam taka mała!

Jestem duży!
Byłem mały!
Wróżki mnie zaczarowały!
Jakie wróżki?
Dobre wróżki!
Uśmiechałem się do wróżki
i urosły moje nóżki,
i urosły moje ręce,
włosów też mam chyba więcej.
Patrzcie, jak urosłem cały,
chociaż byłem taki mały.

Piosenka: „Trzej kosmici” (sł. S. Karaszewski,  muz. S. Marciniak)

Trzej kosmici, trzej kosmici przylecieli rankiem.

Ten w talerzy, tamten w spodku, trzeci leciał w dzbanku.

Ref. Pierwszy-krągłe jajeczko, drugi-chrupka bułeczka,

a ten trzeci, drżący, chlupiący jak ta kawa z mleczkiem.

Trzej kosmici, trzej kosmici wpadli przez okienko.

W pokoiku na stoliku lądowali miękko.

Ref. Pierwszy-krągłe jajeczko, drugi-chrupka bułeczka,

a ten trzeci, drżący, chlupiący jak ta kawa z mleczkiem.

 

„Jedna noga, druga noga”- zabawa z pokazywaniem
Tu jedną mam nogę, tu drugą mam,
jak umiem podskoczyć, pokażę ja wam.
Tak skaczę i skaczę przez cały długi dzień.}2x
Tu jedno kolano, a tu drugie mam,
jak umiem je zginać, pokażę ja wam.
Tak zginam i zginam przez cały długi dzień.}2x
Tu jedne mam ramię, a tu drugie mam,
jak umiem nim ruszać, pokażę ja wam.
Tak ruszam i ruszam przez cały długi dzień.}2x
Tu jeden mam łokieć, a tu drugi mam,
jak umiem go zginać, pokażę ja wam.
Tak zginam i zginam przez cały długi dzień.}2x
Tu jedno mam oko,  a tu drugie mam,
Jak mrugać potrafię, pokażę ja wam.
Tak mrugam i mrugam, przez cały długi dzień.}2x

Tematyka kompleksowa:

  1. Zwierzęta z dżungli i sawanny
  2. Zwierzęta naszych pól i lasów
  3. Marcowa pogoda
  4. Wiosenne przebudzenie
  5. Wiosenne powroty

Piosenka: „Żyrafa” (sł. i muz. B. Forma)

1.Czy jest duża, czy jest mała, w cętki jest pokryta cała.

Ma na głowie małe rogi, długą szyję, długie nogi.

 Ref.: To żyrafa, to żyrafa, lubi tańczyć tak jak ja,

kręci szyją w różne strony, w górę, w bok, raz i dwa.

 

2.Śmieszny taniec wywijaniec dziś żyrafa tańczyć będzie,

pokazuje nowe kroki o jej tańcu słychać wszędzie.

 Ref.: To żyrafa, to żyrafa, lubi tańczyć tak jak ja,

kręci szyją w różne strony, w górę, w bok, raz i dwa.

 

 3.Krok do przodu, krok do tyłu, teraz tupie razem z nami,

już od rana jest w przedszkolu, tańczy dziś z przedszkolakami.

 Ref.: To żyrafa, to żyrafa, lubi tańczyć tak jak ja,

kręci szyją w różne strony, w górę, w bok, raz i dwa.

 

Wiersz: „Wiosenne powroty” (B. Szelągowska)

Przyszła wiosna, a tuż za nią ptaki przyleciały.

Teraz będą jak co roku gniazda zakładały.

Bocian lubi patrzeć z góry-dom ma na topoli.

Za to żuraw wśród mokradeł raczej mieszkać woli.

A jaskółka gdzieś pod dachem gniazdko swe zakłada.

Ząś kukułka swoje jajka niesie do sąsiada.

Tyle ptaków powróciło do nas razem z wiosną!

W dużych gniazdach, małych gniazdkach niech pisklęta rosną!

Piosenka: „Deszczyk” (sł. i muz. B. Forma)

  1. Kapu-kapu, pada deszcz, strugi lecą z nieba.

A ja jednak powiem wam: martwić się nie trzeba. 

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki, włóż na nogi kalosze.

Zanuć słowa tej piosenki i wesoło ruszaj w drogę. (2 x)

  1. Kap-kapu-kapu-kap, deszczyk z nieba leci,

w kroplach deszczu, nucąc tak, idą sobie dzieci.

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki…

  1. Kapu-kapu, pada deszcz, wszystko mokre wkoło,

przez kałuże sobie skacz, śmiejąc się wesoło.

Ref..: Weź parasol zaraz do ręki…

 

Piosenka: „Spotkanie z wiosną” (sł. i muz. B. Forma)

  1. Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj, słychać świergot ptaków,

a w ogrodzie spotkać można miłych przedszkolaków.

Ref.: Wiosna, wiosna przyszła do nas, bierzmy się za ręce.

Pośród młodej, bujnej trawy kwiatów coraz więcej.

 

Piosenka: „Zielona wiosna” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)

Nad brzegiem rzeki żabki siedziały i coś do ucha sobie szeptały.

Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,

Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum. (bis)

 

Przyleciał bociek, usiadł na płocie i do drugiego boćka klekoce.

Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle. (bis)

 

Wszystko usłyszał mały wróbelek i przetłumaczył na ptasie trele.

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

Wiosna, wiosna jest już wśród nas.

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

  • poznawanie przedstawicieli zwierząt egzotycznych,
  • poznanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt,
  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną,
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny-powroty ptaków i pojawiające się pierwsze kwiaty,
  • poznawanie oznak nadchodzącej wiosny,
  • omawianie życia ptaków wiosną

 Obserwacja przyrody

  • obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć.

 Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

 Spostrzeganie słuchowe

  • rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia,
  • rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych,
  • rozpoznanie dźwięków celowo wytworzonych,
  • rozpoznawanie odgłosów przyrody,
  • reagowanie na polecenia słowne,

 Pamięć

  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek,

 Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,

 Słownictwo

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów,
  • nazywanie elementów pogody,
  • nazywanie cech przedmiotów: kształt, barwa, faktura, wydawany dźwięk, funkcja (np. do czego służy samochód).

 Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu,
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackic
  • opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje.

 Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów
  • układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.

 Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,

 Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

 Liczenie

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku, dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,

 Organizacja czasu i przestrzeni

  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.

 Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

  • malowanie: palcami, dłonią, pędzlem,
  • lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej,
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru,
  • rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).

Barwy wokół nas

  • rozróżnianie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych
  • nazywanie barw dostrzeganych wokół siebie (ubrania, zabawki, przyroda, zjawiska pogodowe).

 W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

 Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych (ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych)

Instrumenty perkusyjne

  • próby akompaniowania do piosenek

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Tematyka kompleksowa:

  1. Wielkanoc
  2. Wielkanoc
  3. Wiosna na wsi
  4. Dbamy o przyrodę

Piosenka: „Pisanki” (sł. i muz. B. Forma)

1.Pisanki, kraszanki, piękne kolorowe,

czerwone, niebieskie, żółte i brązowe.

 Ref.: Święta, święta, święta, jajka malowane,

każdy do koszyczka pisankę dostanie.

 

2. Dziś na nich malują dzieci kogucika,

który się wygrzewa w słoneczka promykach.

 Ref.: Święta, święta, święta, jajka malowane,

każdy do koszyczka pisankę dostanie.

 

3. Na stole świątecznym kurczątka, baranki,

na białym obrusie są nasze pisanki.

 Ref.: Święta, święta, święta, jajka malowane,

każdy do koszyczka pisankę dostanie.

 

Wiersz: „Wielkanocny stół” (B. Szelągowska)

Nadeszła Wielkanoc. Czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw: kiełbaska i żurek,

 baba lukrowana, tuż obok mazurek…

Dom pachnie czystością, porządki skończone.

Czas na odpoczynek. Wszystko już zrobione!

Święconka na stole, a spośród pisanek,

jak każde tradycja, wystaje baranek!

To czas na życzenia, na chwilę radości

i niech w naszych sercach miłość ciągle gości.

 

 Piosenka: „Ekologiczna piosenka”, autor J. Kucharczyk
1.Dymią kominy wielkich fabryk, płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym, czystą wodę mieć.
Ref.: Czysta woda zdrowia doda – to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda – tobie, tobie i mnie.
2.Smog już pokrywa niebo całe szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest mniej i mniej rybek. Kto to widział, kto?

Ref.: Czysta woda zdrowia doda – to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda – tobie, tobie i mnie.

Treści programowe w kwietniu:

TYDZIEŃ I i II

– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy, przejmowanych od pokoleń,

– skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela,

– uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,

– słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów,

– odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu,

– wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek

– układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela,

– rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek,

– rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie,

– rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,

– porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek),

– wykorzystanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach,

– lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej,

– wycinanie, wydzieranie, składanie papieru,

– słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętania tekstu i melodii,

– śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście

– nauka krótkich piosenek (forma AB).

– uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych.

– uczestniczenie we wspólnych zabawach,

– uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,

– uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,

TYDZIEŃ III

– poznawanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych),

– rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych,

– porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt,

– poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…),

– skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

– uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,

– słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów,

– odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu,

– rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

– liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,

– porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek),

– śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście,

– uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych,

TYDZIEŃ IV

– poznawanie sposobów ochrony środowiska,

– obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska,

– skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela,

– uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,

– słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów,

– odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu,

– rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,

– liczenie wyodrębnionych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,

– porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek),

– tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż),

– śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście,

– uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych,

– uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,

– uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Tematyka kompleksowa:

  1. Moja miejscowość, mój region
  2. Moja ojczyzna
  3. Łąka w maju
  4. Święto rodziców

 

Piosenka: „Przepraszam, dziękuję” (sł. i muz. B. Forma)

Przepraszam i dziękuję, magiczne słowa znam

i jeszcze słowo: proszę przypominam wam.

Ref.: Dobre wychowanie to jest ważna sprawa,

grzeczny bądź i miły, taka moja rada.

Pamiętać zawsze musisz, gdy obiad smaczny jesz,

że mlaskać nie wypada, dobrze o tym wiesz.

Ref.: Dobre wychowanie…

A kiedy z kolegami wesoło spędzasz czas,

to możesz do zabawy też zaprosić nas.

Ref.: Dobre wychowanie…

 

Piosenka „Mała biedroneczka” (sł. i muz. K. Bożek-Gowik)
Mała Biedroneczka 7 kropek miała,
na zielonej łące wesoło fruwała.
Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę:
„Uratuję Cię Biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref: Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.
Biedroneczko leć do nieba.

Mała Biedroneczka 7 kropek miała,
na zielonej łące wesoło fruwała.
Złapał ją wróbelek niesie tę kruszynę:
„Uratuję Cię Biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.
Biedroneczko leć do nieba.

Mała Biedroneczka 7 kropek miała,
Na zielonej łące wesoło fruwała.
Złapała ją żaba i po wodzie płynie:
„Uratuję Cię Biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.
Biedroneczko leć do nieba.


Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na maj:

  • określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto)
  • nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc
  • zwracanie uwagi na piękno najbliższego otoczenia (architektury, krajobrazu, zjawisk atmosferycznych, okazów przyrodniczych itp.)
  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych
  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk
  • dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
  • wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach
  • naturalne zabawy badawcze, np. poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim z nimi kontakcie
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych
  • odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
  • poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego
  • słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Polską; nauka wybranych (krótkich) wierszy na pamięć
  • poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, motyli
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących latem w przyrodzie
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego
  • opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny
  • dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt
  • określanie znaczenia wspólnego przeżywania świąt rodzinnych
  • układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki) według kolejności zdarzeń
  • wyrażanie swoich myśli, przeżyć w kontaktach z drugą osobą.

Tematyka kompleksowa:

  1. Niby tacy sami, a jednak inni
  2. Wakacyjne podróże
  3. Wakacyjne podróże
  4. Pożegnania nadszedł czas

Piosenka: „Piłka” (sł. i muz. B. Forma)

1.Hopla, hop, hopla, hop, mała piłka skacze,

Hopla, hop, hopla, hop, chętnie dziś poskaczę.

Ref.: W górę, w dół, w przód i w bok skacze sobie piłka, hopla, hop.

2.Turlu, tur, turla się, z nami piłka mała,

Turlu, tur, turlu, hej, w trawie się schowała.

Ref.: W górę, w dół, w przód i w bok…

  1. Pacu, pac ,bęc, bęc, bęc, z piłką zatańczymy,

Pacu, pac ,bęc, bęc, bęc, bardzo to lubimy.

Ref.: W górę, w dół, w przód i w bok…

 

WAKACJE – piosenka

1.Fale, morskie fale i piasek na plaży,

O letniej zabawie każdy przecież marzy.

Ref.: Lato, lato, lato dzisiaj wita nas, latem, latem, latem miło spędzasz czas.

  1. Góry, nasze góry i pachnące lasy,

Plecak zabieramy jedziemy na wczasy.

Ref.: Lato, lato, lato ………..

  1. Rzeki i jeziora już na nas czekają,

Wiosła i Kajaki na spływ zapraszają.

Ref.: Lato, lato, lato …………..

Treści programowe:

  • próby nazywania swoich emocji,
  • stosowanie form grzecznościowych względem dzieci i dorosłych (w domu, w przedszkolu, na ulicy),
  • dzielenie się swoimi przeżyciami,
  • przekształcanie figur w rysunki, np. koła – w słońce, ukośnej linii – w górę itp.
  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela,
  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,
  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów,
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu,
  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,
  • wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach,
  • rozróżnianie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych,
  • rysowanie kredkami,
  • malowanie: palcami, dłonią, pędzlem,
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście,
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

– ze śpiewem

– rytmicznych

– ilustracyjnych

– uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • uczestniczenie w zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał,
  • poznawanie różnych rodzajów środków lokomocji i transportu, takich jak: rowery, samochody, autobusy, samoloty, statki,
  • omawianie zasad właściwego zachowania się w środkach transportu,
  • przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego,
  • dzielenie się wrażeniami z pobytu poza swoim miejscem zamieszkania, np. wyjazdów do rodziny,
  • układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki) według kolejności zdarzeń,
  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela,
  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów,
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu,
  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
  • dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku),
  • malowanie: palcami, dłonią, pędzlem,
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru,
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów (kolaż),
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • dzielenie się swoimi przeżyciami,
  • rozwiazywanie prostych zagadek,
  • powtarzanie z pamięci rymowanek, krótkich wierszy, piosenek,
  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela,
  • nazywanie przedmiotów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.) i ich kolorów,
  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów,
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Bajka
Przedszkole Niepubliczne
nr 8 w Białymstoku

15-689 Białystok
Ul. Michała Pietkiewicza 7A

Skontaktuj się z nami!

Kom: +48 662 084 217

Godziny otwarcia

Pon-Pt:  6:30-17:30

COPYRIGHT© 2019 BAJKA. Tworzenie stron internetowych  Tworzenie stron internetowych Prograffing.pl